AMSTERDAM – In maart 2024 hebben vier dierenwelzijnsorganisaties, Eyes on Animals, Ethical Farming Ireland, L214 en Dier&Recht, geconstateerd dat Ierse kalveren stelselmatig worden mishandeld bij transport naar Nederland en andere EU-landen. Ondanks vele rapporten en beloftes om te verbeteren, worden kalveren nog steeds lange tijd onthouden van melk en blootgesteld aan hardhandige behandelingen op verzamelplaatsen – beiden in strijd met de Europese Transportverordening 1/2005. Deze constateringen belichten het falende handhavingsbeleid van de verantwoordelijke autoriteiten en tonen een zorgwekkend patroon van desinteresse en wreedheid, dat jaar na jaar voortduurt.
Kalveren lange tijd zonder melk, in strijd met EU-wetgeving
Het onderzoek toonde aan dat kalveren meer dan 30 uur lang geen melk kregen tijdens hun reis van de Ierse verzamelplaats naar de Franse rustplaats. Deze stelselmatige overtredingen van de Europese Transportverordening 1/2005 – die stelt dat kalveren na 19 uur gevoederd moeten worden (en indien nodig zelfs na 9 uur) – zijn niet nieuw. Het probleem speelt al vele jaren. Ondanks onze jaarlijkse rapporten blijven deze overtredingen voortduren, wat duidt op een falend systeem om kalveren tijdens transport te beschermen.
Tweede ronde van uithongering: transport naar Polen door Nederlands bedrijf
De overtredingen stoppen niet bij de rustplaats in Frankrijk, waar de kalveren worden gelost en melk krijgen voordat hun transport verdergaat. De kalveren, vervoerd door het Nederlandse bedrijf Hamanitra, werden voor een tweede keer lange tijd uitgehongerd. Na de Franse rustplaats reed Hamanitra naar een verzamelplaats in België, waar de kalveren alleen energiedrank kregen in plaats van melk.
Hierna gingen ze verder naar de eindbestemming: een boerderij in Polen. De totale periode zonder melk was minimaal 48 uur – opnieuw een ernstige overtreding van de Europese Transportverordening 1/2005.
Mishandeling en verwaarlozing bij Iers verzamelcentrum
Op een verzamelplaats in Ierland werden de jonge kalveren zeer hardhandig behandeld. Ze werden geslagen en aan de oren en staarten voortgesleept. Zij die te zwak waren, werden niet uitgesloten van transport, maar gedwangvoerd en geïnjecteerd met antibiotica. Op het terrein werd een stapel dode kalveren aangetroffen, indicatief voor de erbarmelijke omstandigheden tijdens het transport en op de verzamelplaats.
Ongeschikte watersystemen
Ook bleek dat de watersystemen in de vrachtwagens niet geschikt waren voor kalveren en bovendien vaak niet aan stonden, waardoor kalveren naast verhongering ook risico liepen op uitdroging.
Vervalsing van transportjournaals
Transportbedrijven gaan slordig en nalatig om met de wettelijk verplichte transportjournaals. Belangrijke informatie wordt vaak weggelaten of bewust foutief ingevuld, waardoor het lijkt alsof aan de wettelijke eisen wordt voldaan en effectieve handhaving wordt bemoeilijkt. Autoriteiten grijpen hier al jaren niet op in, waardoor deze overtredingen ongestoord voortduren.
Dringende noodzaak tot ingrijpen
Het onderzoek bevestigt een hardnekkig patroon van mishandeling, uithongering en verwaarlozing bij het transport van Ierse kalveren. Ondanks uitgebreide mediaberichtgeving en herhaalde beloften van zowel de industrie als de autoriteiten, blijven significante verbeteringen uit. De dierenrechtenorganisaties pleiten daarom voor een volledig verbod op het transport van kalveren jonger dan 8 weken. Tot die leeftijd is hun immuunsysteem nog niet volledig ontwikkeld en hebben zij melk nodig, iets wat tijdens transport niet kan worden geboden. Zij eisen daarnaast een strengere handhaving van de bestaande regelgeving, aangezien de autoriteiten tot nu toe ernstig tekortschieten in hun plicht om deze kwetsbare jonge dieren te beschermen.
Zonder ingrijpende maatregelen zullen de mishandeling en uithongering van kalveren onverminderd doorgaan. Controlerende instanties en de industrie moeten eindelijk verantwoordelijkheid nemen en de chronische misstanden aanpakken.
Lees het volledige rapport hier.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!