DEN HAAG – De brief van MKB-Nederland die op vrijdag 27 september aan de gemeenteraad van Den Haag werd gestuurd kan op steun rekenen van Hart voor Den Haag.
De partij van Richard de Mos pleit al vanaf het begin voor het stoppen met het invoeren van zero-emissiezones. Volgens Hart voor Den Haag zal de snelle invoering van de zero-emissiezone (per 1 januari 2025) zorgen voor een bloedbad onder MKB- en ZZP-ers. Helemaal als met ingang van 2026 de hele Haagse kuststrook onderdeel wordt van een gebied waar zogenaamd vervuilende bestelbusjes en vRicrachtwagens niet meer welkom zijn.
Te grote investeringen
De Mos: “Van ondernemers worden te grote investeringen gevraagd met betrekking tot de zero-emissiezones. Het verplicht vervangen van het wagenpark is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa €150.000, een elektrische is veel duurder: €250.000 tot €300.000. Nieuwe elektrische bestelbusjes, klein: €25.000 tot €30.000, middel: €30.000 tot €35.000 en groot: €50.000 tot €60.000. Het emissieloos maken van de stad is een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen moeten verhuizen en de stad verlaten”.
Burgerinitiatief
Partijgenoot en woordvoerder zero-emissiezone Carlos Martinez van Andel stelt dat met het stopzetten van de landelijke subsidie voor de aanschaf van elektrische voertuigen de transitie voor het gros van de ondernemers helemaal onbetaalbaar wordt. Bovendien ontbreekt de laadinfrastructuur voor elektrisch rijden. Ook wijst hij erop dat er nog altijd geen verkeersborden zijn die de zones moeten aanduiden. “Met dit ridicule beleid helpt het college alleen ondernemers naar de bijstand en zal het werkgelegenheid vernietigen stelt Hart voor Den Haag die eerder al haar steun uitsprak voor het burgerinitiatief ‘stop zero-emissiezones’.”
Keiharde verkiezingsbelofte
Hart voor Den Haag wijst erop dat motoren van bestelbusjes en vrachtwagens de afgelopen jaren steeds schoner zijn geworden en de ontwikkelingen hieromtrent zullen zich blijven voortzetten. “Met dit ridicule beleid helpt het college alleen ondernemers naar de bijstand en zal het werkgelegenheid vernietigen. Daarom is het terugdraaien van deze peperdure onzin een keiharde verkiezingsbelofte bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026,” aldus beide raadsleden.
Donderdag 3 oktober is er een spoeddebat over de brief van MKB-Nederland in de Haagse gemeenteraad
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!