AMSTERDAM – Verfconcern AkzoNobel schrapt wereldwijd ongeveer 2000 banen om kosten te verlagen. De fabrikant van verfmerken als Sikkens en Flexa wil met de ingreep de eigen bedrijfsvoering vereenvoudigen en de besluitvorming binnen het bedrijf versnellen. Bij het Nederlandse concern werken in totaal meer dan 35.000 mensen, waarvan zo’n 2400 in Nederland.
Hoeveel banen er in Nederland verloren gaan, kan AkzoNobel nog niet zeggen. Zeker is wel dat de ingreep Nederland raakt. AkzoNobel heeft hier onder meer zijn hoofdkantoor. Volgens het bedrijf raakt de banenreductie onder meer de financiële afdeling en administratieve functies. Ook zal de managementstructuur worden gestroomlijnd.
De nieuwe aankondiging gaat niet over de fabrieken. Om kosten te verlagen maakte AkzoNobel in mei al bekend de verffabriek in het Zuid-Hollandse Groot-Ammers te gaan sluiten. Daarbij zouden enkele tientallen banen verloren gaan. Het concern zei ook al locaties in Ierland en Zambia te sluiten.
Winstgevende groei
De maatregelen zijn bedoeld om winstgevende groei mogelijk te maken. Het schrappen van banen is een van de stappen. AkzoNobel let bijvoorbeeld ook scherper op zijn uitgaven.
“In de afgelopen drie kwartalen hebben we laten zien dat we kunnen groeien”, zegt topman Greg Poux-Guillaume in een toelichting. “We streven ernaar de winstgevende groei te versnellen door onze functionele organisatie te optimaliseren, waardoor we wendbaarder worden in wisselvallige markten en tegenwind kunnen compenseren, zoals stijgende arbeidskosten.”
Buitengewoon onplezierig
De reorganisatie wordt naar verwachting eind volgend jaar afgerond.
Vakbond CNV vindt de aankondiging “buitengewoon onplezierig voor de mensen die het treft”. Maar wat de ingreep precies betekent, is volgens CNV-bestuurder Andre Mulder pas te zeggen als de ontslagaanvragen binnen zijn.
Nieuwe baan
Sommige mensen, bijvoorbeeld bepaalde financiële krachten, zullen na het verliezen van hun baan waarschijnlijk snel weer nieuw werk vinden, schat de vakbondsman in. Dat komt door de krappe arbeidsmarkt. “Maar als mensen boven de zestig zijn, kan het lastiger worden. En als het bijvoorbeeld arbeidsjuristen treft ook. Daarvoor is de arbeidsmarkt juist ruim.”
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!