DEN HAAG – Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro.
De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.
Voor extra geld kijkt het kabinet onder meer naar de Europese Unie en de regio. Maar een beroep op EU-geld kan waarschijnlijk pas bij de volgende begroting vanaf 2028, “omdat het huidige budget inmiddels bijna is uitgeput”.
Ook de Nedersaksenlijn blijkt “fors duurder dan waar eerder rekening mee was gehouden”, meldt Jansen. Voor het kabinet is de aanleg van deze treinverbindingen belangrijk om te zorgen dat de regio’s beter zijn aangesloten op de rest van Nederland.
“Ik ga daarom met de regio, de Tweede Kamer en met mijn collega’s in het kabinet in gesprek over hoe we het beste verder kunnen werken aan deze twee mooie projecten en wat verstandige vervolgstappen zijn met de beperkte middelen die we hebben”, schrijft Jansen.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!