Clicky

zondag 24 november 2024 - 01:28 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartRederijen Maersk en Hapag Lloyd varen mogelijk weer door Rode Zee

Rederijen Maersk en Hapag Lloyd varen mogelijk weer door Rode Zee

HAMBURG – De grote containerrederijen Maersk en Hapag Lloyd gaan volgend jaar mogelijk weer door het Suezkanaal varen. De vrachtvervoerders beslissen in oktober of ze dit weer doen of blijven omvaren via Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste punt van Afrika. Dit melden de rederijen, die begin dit jaar hun samenwerkingsverband aankondigden. Het is de bedoeling dat beide routes een even betrouwbaar vaarschema hebben.

Grote rederijen zoals Maersk en Hapag-Lloyd mijden de Rode Zee en het Suezkanaal omdat Houthi-rebellen uit Jemen daar regelmatig schepen aanvallen sinds eind vorig jaar. Containerrederijen varen daarom om via Zuid-Afrika. Schepen zijn daardoor echter langer onderweg en minder beschikbaar.

Vanaf februari 2025 willen Maersk en Hapag Lloyd de gekozen route varen met hun samenwerkingsverband Gemini. Eerder werd bekend dat de rederijen 290 van hun schepen delen. Zo hopen ze efficiënter en goedkoper te kunnen werken.

De rederijen verhogen dat aantal nu. Hoeveel het er worden, hangt af van welke route ze kiezen. Bij de route via het Suezkanaal stellen ze zo’n driehonderd schepen beschikbaar, waarop ongeveer 3,4 miljoen containers passen. Bij de route via Kaap de Goede Hoop liggen deze aantallen iets hoger, namelijk zo’n 340 schepen en 3,7 miljoen containers.

LEES OOK
Brandstof aan pomp steeds duurder door oplopende olieprijs

Met de samenwerking tussen twee van de grootste rederijen van de wereld komt een einde aan eerdere grote allianties in de internationale scheepvaart. Het Duitse Hapag-Lloyd verlaat het verbond THE Alliance, waarin ook Aziatische containerrederijen zitten. Het Deense Maersk beëindigt zijn samenwerking met de grootste rederij van de wereld, MSC uit Zwitserland.

Op allianties van grote rederijen is ook kritiek. Zo stelden critici van de OESO-denktank International Transport Forum in 2018 dat die verbonden het moeilijker maken voor onafhankelijke scheepvaartbedrijven om de markt voor belangrijke vaarroutes te betreden. Ook hebben de leden van deze allianties zo’n grote marktmacht in havens dat ze plaatselijke dienstverleners, zoals terminals of sleepvaartbedrijven, kunnen dwingen tot een onhoudbare concurrentieslag op tarieven.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

ViaANP
MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Noorden wil dat Den Haag doorgaat met Lely- en Nedersaksenlijn

DEN HAAG - Overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties uit het noorden van het land roepen Den Haag zaterdag in een advertentie in De Telegraaf...