Clicky

vrijdag 22 november 2024 - 01:41 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerVan Moer Logistics bouwt samen met Bnewable slimme laadpleinen voor elektrisch vrachtverkeer

Van Moer Logistics bouwt samen met Bnewable slimme laadpleinen voor elektrisch vrachtverkeer

ANTWERPEN – De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics zal in 2025 starten met de bouw van de eerste privaat beheerde slimme laadpleinen voor vrachtverkeer in de Antwerpse haven. In totaal omvat het project zes publieke snelladers en dertig traagladers voor eigen gebruik. Samen met hun partner Bnewable willen ze de groene energiestromen afkomstig van hun eigen zonnepanelen optimaal regisseren dankzij slimme batterijsturing.

Eerste privaat beheerde publieke laadplein binnen de Antwerpse haven

Het logistiek bedrijf Van Moer Logistics kondigt een eerste investering van ongeveer € 1,2 mio aan in de bouw van een laadplein voor elektrisch vrachtverkeer op zijn site langsheen de Keetberglaan op de Antwerpse linkeroever (Zwijndrecht). Dit wordt het eerste privaat beheerde publieke laadplein voor vrachtverkeer binnen de Antwerpse haven.

Het project omvat twee elementen. Enerzijds wordt er een publiek toegankelijk laadplein gradueel gebouwd met zes snelladers van 400kW. Anderzijds zal de logistieke dienstverlener ook een privé laadplein bouwen met op termijn dertig traagladers van 50 kW voor zijn eigen vrachtwagens en terminal trekkers die ’s nachts kunnen opladen.

De energie voor deze laders wordt enerzijds opgewekt door de eigen zonnepanelen op het terrein van Van Moer Logistics in combinatie met batterijtechnologie, anderzijds wordt er ook energie ingekocht via groene energiecontracten. In de nabije toekomst wordt de huidige capaciteit van de zonnepanelen ook verder uitgebreid met ongeveer 3,5 MWp.

Partnership met Bnewable

Om deze projecten te realiseren, heeft de logistieke dienstverlener een samenwerking opgezet met het Belgische energiebedrijf Bnewable. Zij zijn gespecialiseerd in energieopslag en -opwekking voor de commerciële en industriële markt en ondersteunen bedrijven met het optimaal regisseren van hun energiestromen. In dit project neemt Bnewable de batterijtechnologie en de slimme sturing ervan voor hun rekening.

“Het complexe aan een batterij is dat ze enkel opbrengt met een goede optimalisatie strategie,” zegt Kristof Vereenooghe, co-founder van Bnewable. “Dat vangen wij op met ons eigen ontwikkelde, slimme en unieke Energie Management Systeem. Dankzij het EMS van Bnewable wordt de batterijopslag van de verschillende laadpleinen continu slim aangestuurd en kan Van Moer Logistics ook extra inkomsten genereren. Zo ontzorgen we hen in hun energietransitie, meteen de kern van ons bedrijf.”

LEES OOK
Nieuwe elektrische Volvo voor Snelweg Transport

“De integratie van de energiesector in de logistiek markeert een nieuwe fase. Dankzij de expertise van Bnewable kunnen we onze focus houden op logistiek, terwijl we onze ecologische voetafdruk verkleinen via elektrificatie. Door ons geïntegreerd intermodaal netwerk krijgt onze elektrificatiestrategie de nodige steun om de supply chains van onze klanten duurzamer te maken,” aldus Jo Van Moer, Founder & CEO van Van Moer Logistics.

Het project wordt mede gerealiseerd met de steun van het Agentschap Mobiliteit en Openbare Werken (Clean Power for Transport). De voorbereidingen zullen eind dit jaar nog starten en men schat het nieuwe laadplein gradueel in gebruik te kunnen nemen in 2025.

Elektrificatiestrategie

De bouw van het laadplein kadert in de algemene duurzaamheidsstrategie van Van Moer Logistics. Op deze manier zet de logistieke dienstverlener de eerste stappen richting het behalen van hun doelstellingen om tegen 2030 een CO2-reductie te bekomen van 45 % binnen de transportafdeling. Dit willen ze verwezenlijken door een combinatie van intermodaal transport, elektrificatie en gebruik van transitie technologieën (zoals HVO en dual-fuel waterstof).

“In de eerste jaren richten we ons op de elektrificatie van de meest geschikte routes. Hierbij wordt gekeken naar een combinatie van operationele factoren, zoals de afstand van de ritten en het gewicht van de ladingen, en de optimale laadstrategie,” zegt Jo Van Moer, Founder & CEO van Van Moer Logistics. “Deze grondige analyses worden momenteel intern uitgevoerd door ons duurzaamheidsdepartement.”


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

KNMI verlengt code oranje vanwege sneeuw in Groningen met paar uur

GRONINGEN - In Groningen geldt nog tot vrijdagochtend 08.00 uur code oranje omdat het er door sneeuwbuien "verraderlijk glad" is. Het KNMI had de...