Een schokkende 43 procent van de vrachtwagenchauffeurs in België werd betrapt op overschrijding van de wettelijk verplichte rij- en rusttijden, zoals vastgelegd in de EU-regelgeving. In Oostenrijk werd 31 procent van de chauffeurs betrapt.
Deze gegevens werden bekendgemaakt als onderdeel van de resultaten van de laatste ROADPOL Truck and Bus Operation in Europa. De Europa-brede ROADPOL-controleweek was de tweede dit jaar, gericht op de controle van commercieel goederen- en passagiersvervoer.
Gegevens
De Europese controleactie werd uitgevoerd in mei met deelname van achttien ROADPOL-lidstaten. Volgens hun feedback werden 228.389 vrachtwagens en 136.335 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek werden 78.926 overtredingen vastgesteld (vrachtwagens: 69.749, bussen: 9.177).
2363 (2167 vrachtwagens; 196 bussen) keer moest de verdere rit worden verboden totdat de chauffeur zijn wettelijke rusttijd had genomen of de voertuigen of lading in goede staat waren hersteld.
Het overtredingspercentage bedroeg 23,43 procent voor het goederenvervoer en 6,43 procent voor bussen. Voor goederenvervoer betekent dit dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens een overtreding werd vastgesteld.
Bij vrachtwagens werden de meeste overtredingen vastgesteld op het gebied van overschrijding van de rijtijd, tachograafinstellingen of -manipulatie, snelheid en technische overtredingen (inclusief overgewicht en onveilige ladingen).
Bij bussen werden de meeste overtredingen vastgesteld op het gebied van veiligheidsgordels en andere veiligheidsmaatregelen, snelheid, overschrijding van de rijtijd, tachograafinstellingen en voertuigdocumenten.
Regelgeving
8.391 chauffeurs (vrachtwagens 7.638, bussen 753) overtraden de in heel Europa geldende sociale regelgeving, wat betekent dat ze langer dan wettelijk toegestaan met hun voertuig reden zonder de verplichte pauzes in acht te nemen.
Gegevens tonen aan dat het gemiddelde percentage voor overtredingen van rij- en rusttijden 3,4 procent van het aantal uitgevoerde inspecties bedroeg. De aantallen variëren echter sterk tussen de lidstaten, waarbij het percentage chauffeurs dat in overtreding werd aangetroffen zeer hoog was in België (43 procent), Oostenrijk (31 procent) en Duitsland (18 procent) en bijna verwaarloosbaar in Bulgarije (0,51 procent), Slowakije (0,45 procent) en Litouwen (0,13 procent).
Daarnaast werden de voorgeschreven tachografen 4.787 keer (4236 vrachtwagens; 551 bussen) niet goed beheerd. Manipulaties van digitale tachografen werden gedetecteerd in 836 gevallen (803 vrachtwagens; 33 bussen)
Helaas werden er ook 175 bestuurders betrapt op deelname aan het verkeer onder invloed van alcohol (150 vrachtwagens; 25 bussen), en 35 bestuurders (35 vrachtwagens; 0 bussen) onder invloed van drugs.
Conclusie
“De resultaten van de controleweek laten zien dat inspecties op het gebied van zwaar goederenverkeer en personenvervoer nog steeds een belangrijke aanpak zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het overtredingspercentage laat zien dat vrachtverkeer nog steeds een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat toezicht meer dan nodig is. Het hoge percentage bewijst ook dat Europese politieagenten een zeer hoog opleidingsniveau hebben in controles van zwaar verkeer. Veel van deze overtredingen (zoals snelheid, onvoldoende ladingzekering, vermoeidheid van de bestuurder en technische defecten van de voertuigen) zijn vaak de belangrijkste oorzaken van ernstige botsingen en moeten worden tegengegaan door controles op het vrachtverkeer”, aldus Jana Peleskova, hoofd van de operationele werkgroep van ROADPOL van de politie van de Tsjechische Republiek.
“Vermoeidheid van de bestuurder vormt een aanzienlijk risico op ongevallen, vooral bij zware voertuigen. Het verwaarlozen van rij- en rustvoorschriften is daarom een groot probleem. Zo ver gaan als het manipuleren van digitale tachografen brengt de verkeersveiligheid in gevaar en ondermijnt voorschriften die zijn ontworpen om levens te beschermen. Bestuurders en transporteurs moeten begrijpen dat geen enkel financieel voordeel de verwoestende gevolgen van een ernstig ongeval waard is. Wij zijn vastbesloten ervoor te zorgen dat deze boodschap duidelijk is en wordt gehandhaafd”, aldus Peleskova.
De volgende ROADPOL-operatie Truck & Bus vindt plaats van 11 tot en met 17 november 2024.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!