Clicky

vrijdag 22 november 2024 - 19:20 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartRisicoanalyse stookolie voor schepen bevestigt ongewenste bijmenging schadelijke stoffen

Risicoanalyse stookolie voor schepen bevestigt ongewenste bijmenging schadelijke stoffen

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een risicoanalyse uitgevoerd naar de bijmenging van schadelijke afvalstoffen in stookolie voor zeeschepen. Uit dit onderzoek blijkt dat ongewenste schadelijke stoffen worden bijgemengd. Voor een schone en veilige omgeving is het nodig dat er aanvullende normen voor stookolie komen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat onderzoek uitvoeren naar de introductie van kaders voor kwaliteit van stookolie.

Minister Madlener (IenW) informeert de Tweede Kamer over de uitkomsten van de risicoanalyse door de ILT naar bijmenging van schadelijke stoffen in stookolie.

Bijmenging schadelijke stoffen

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft in samenspraak met de ILT en aan de hand van een enquête informatie uit de sector opgehaald over de kwaliteit van stookolie. Hier worden technische problemen gemeld, zoals verstopte brandstoffilters en vastlopende pompen. Maar er zijn ook problemen als hoofdpijn en onwel worden van de bemanning door brandstofdampen. Uit een analyse van Veritas Petroleum Service blijkt dat 15% van de geteste monsters stoffen bevat die niet uit raffinageprocessen komen. Dit wijst op bijmenging met schadelijke stoffen uit chemiebedrijven.

De risicoanalyse stookolie bevestigt het gebruik van bijproducten en reststromen uit de (petro)chemische industrie om de restfracties van de olieraffinage te verdunnen. Dit wordt gebruikt als stookolie voor schepen. De uitgevoerde onderzoeken tonen chemische stoffen in stookolie aan die niet in zulke hoge gehalten van nature te verwachten zijn als in een door raffinage uit ruwe olie geproduceerde stookolie.

LEES OOK
ILT ziet flinke verbetering in bediening tachograaf door zomerpendelbuschauffeurs

Aanvullende normen zijn nodig

De ILT ziet risico’s bij de productie, distributie en toepassing van blendproducten en concludeert dat aanvullende kwaliteitsnormen voor stookolie nodig zijn om bijmenging van schadelijke stoffen te voorkomen.

Van bedrijven verwacht de ILT dat zij hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen om te voorkomen dat schadelijke stoffen in stookolie worden bijgemengd. Daarom zal de ILT met bedrijven uit de stookolieketen in gesprek gaan. Met de Belgische autoriteiten wordt ook samenwerking gezocht om een internationaal gelijk speelveld te creëren.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge stopt met hijsactiviteiten hijsbok Brabo

ANTWERPEN - Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge kondigt aan dat de drijvende hijsbok Brabo per 31 december 2025 buiten dienst wordt gesteld. Met een hefcapaciteit van...