Clicky

vrijdag 22 november 2024 - 18:18 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSLuchtvaartDakota DC-3 PH-PBA 'Prinses Amalia' maakte laatste rondvlucht vanaf Groningen Airport Eelde...

Dakota DC-3 PH-PBA ‘Prinses Amalia’ maakte laatste rondvlucht vanaf Groningen Airport Eelde [+foto’s]

GRONINGEN – Afgelopen weekend was de Dakota DC-3 PH-PBA “Prinses Amalia” voor het laatst op Groningen Airport Eelde voor de rondvluchten. Hierna zal deze nog tot eind 2024 vluchten uitvoeren in de rest van het land en daarna moeten ze de vluchten per 2025 staken.

DDA Classic Airlines meldt op hun site verschillende redenen voor het stoppen van de rondvluchten. De huur van de hangaar op Schiphol, waar de PH-PBA staat voor stalling en onderhoud is opgezegd. Er is op Schiphol geen betaalbare hangaar ruimte beschikbaar.

Het is de verwachting dat Schiphol het aantal vliegtuigbewegingen ‘luchthavenslots’ gaat verminderen. DDA valt onder dit regime en zal ongetwijfeld frequenties moeten inleveren. Dat betekent dat de exploitatie in gevaar komt.

Daarnaast heeft de Europese Commissie het gebruik van AvGas, de brandstof waarop de Dakota vliegt, per 2025 verboden. Er wordt geëxperimenteerd met alternatieven, maar het is nog niet bekend hoe de motoren van de Dakota daarop reageren. Een kostbare aanpassing wordt niet uitgesloten.

Diverse luchthavens sluiten door geluid- en milieu restricties de toegang voor de Dakota. Dat betekent dat DDA beperkt wordt in het verdienvermogen met alle gevolgen voor de exploitatie.

De kosten voor landingen en afhandeling met name op Schiphol stijgen disproportioneel. Om de rondvluchten voor een breed publiek toegankelijk te houden voert DDA een behoudend prijsbeleid. Met doorberekening van de kostenstijgingen zal de vraag aanzienlijk teruglopen. Een sluitende exploitatie voor 2025 is daardoor niet samen te stellen.

LEES OOK
Schiphol en Groningen Airport Eelde gaan samenwerken en kennis uitwisselen

Met de stijging van de gemiddelde leeftijd van de vrijwilligers wordt de organisatie kwetsbaar. Vervanging van de aanwezige expertise door verjonging is tot op heden maar zeer ten dele gelukt.

Met grote nadruk moet worden aangetekend dat de vliegveiligheid niet in geding is en ook niet zal komen.

De DC-3 is gebouwd in 1944 en toen afgeleverd aan de Amerikaanse luchtmacht. Het toestel heeft aan meerdere operaties meegedaan. Wat na dit jaar met het mooie historische vliegtuig gaat gebeuren is nog niet bekend.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge stopt met hijsactiviteiten hijsbok Brabo

ANTWERPEN - Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge kondigt aan dat de drijvende hijsbok Brabo per 31 december 2025 buiten dienst wordt gesteld. Met een hefcapaciteit van...