Clicky

vrijdag 18 oktober 2024 - 10:38 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSLuchtvaartDakota DC-3 PH-PBA 'Prinses Amalia' maakte laatste rondvlucht vanaf Groningen Airport Eelde...

Dakota DC-3 PH-PBA ‘Prinses Amalia’ maakte laatste rondvlucht vanaf Groningen Airport Eelde [+foto’s]

GRONINGEN – Afgelopen weekend was de Dakota DC-3 PH-PBA “Prinses Amalia” voor het laatst op Groningen Airport Eelde voor de rondvluchten. Hierna zal deze nog tot eind 2024 vluchten uitvoeren in de rest van het land en daarna moeten ze de vluchten per 2025 staken.

DDA Classic Airlines meldt op hun site verschillende redenen voor het stoppen van de rondvluchten. De huur van de hangaar op Schiphol, waar de PH-PBA staat voor stalling en onderhoud is opgezegd. Er is op Schiphol geen betaalbare hangaar ruimte beschikbaar.

Het is de verwachting dat Schiphol het aantal vliegtuigbewegingen ‘luchthavenslots’ gaat verminderen. DDA valt onder dit regime en zal ongetwijfeld frequenties moeten inleveren. Dat betekent dat de exploitatie in gevaar komt.

Daarnaast heeft de Europese Commissie het gebruik van AvGas, de brandstof waarop de Dakota vliegt, per 2025 verboden. Er wordt geëxperimenteerd met alternatieven, maar het is nog niet bekend hoe de motoren van de Dakota daarop reageren. Een kostbare aanpassing wordt niet uitgesloten.

LEES OOK
ILT: Overtredingen vertrekroutes en lesvlucht bij Groningen Airport Eelde

Diverse luchthavens sluiten door geluid- en milieu restricties de toegang voor de Dakota. Dat betekent dat DDA beperkt wordt in het verdienvermogen met alle gevolgen voor de exploitatie.

De kosten voor landingen en afhandeling met name op Schiphol stijgen disproportioneel. Om de rondvluchten voor een breed publiek toegankelijk te houden voert DDA een behoudend prijsbeleid. Met doorberekening van de kostenstijgingen zal de vraag aanzienlijk teruglopen. Een sluitende exploitatie voor 2025 is daardoor niet samen te stellen.

Met de stijging van de gemiddelde leeftijd van de vrijwilligers wordt de organisatie kwetsbaar. Vervanging van de aanwezige expertise door verjonging is tot op heden maar zeer ten dele gelukt.

Met grote nadruk moet worden aangetekend dat de vliegveiligheid niet in geding is en ook niet zal komen.

De DC-3 is gebouwd in 1944 en toen afgeleverd aan de Amerikaanse luchtmacht. Het toestel heeft aan meerdere operaties meegedaan. Wat na dit jaar met het mooie historische vliegtuig gaat gebeuren is nog niet bekend.

LEES OOK
Schiphol en Groningen Airport Eelde gaan samenwerken en kennis uitwisselen
MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Brussels Airport behaalt Level 4+ in het Airport Carbon Accreditation-programma van...

ZAVENTEM - Brussels Airport heeft Level 4+ bereikt in het Airport Carbon Accreditation-programma (ACA), het onafhankelijke programma van Airport Council International (ACI) dat luchthavens...
×