Clicky

vrijdag 22 november 2024 - 11:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSOpenbaar VervoerTransdev en Keolis verzorgen vanaf eind 2025 ov in Utrecht

Transdev en Keolis verzorgen vanaf eind 2025 ov in Utrecht

UTRECHT – De vervoerbedrijven Transdev en Keolis gaan vanaf eind 2025 het openbaar vervoer verzorgen in de provincie Utrecht. Gedeputeerde André van Schie maakte dinsdag bekend dat Gedeputeerde Staten (GS) hebben besloten concessies aan de twee bedrijven te verlenen voor de periode tot en met 2035. Beide vervoerders gaan, zoals voorgeschreven door de provincie, rijden onder de merknaam U-OV.

Op de aanbesteding van de twee concessies voor het Utrechtse openbaar vervoer hadden alle vijf vervoerders die op de Nederlandse markt actief zijn ingeschreven. “Dat zegt wel iets over de aantrekkelijkheid van onze regio. We hebben niet alleen veel leuke reizigers, er gebeurt ook veel”, zei Van Schie. De gedeputeerde wees onder meer op het streven in de periode tot 2040 165.000 nieuwe woningen te bouwen.

Transdev krijgt de concessie voor Utrecht Binnen (bus en tram in de stad Utrecht en omgeving). De concessie voor Utrecht Buiten (bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort) gaat naar Keolis. Met een concessie heeft een vervoerder het alleenrecht om openbaar vervoer te verzorgen in een bepaald gebied gedurende een vastgestelde periode.

Qbuzz

Keolis verzorgt het openbaar vervoer al in Utrecht Buiten en doet dat nu nog onder de naam Syntus. In de concessie Utrecht Binnen gaat met Transdev een andere vervoerder rijden, want daar verzorgt Qbuzz nu het openbaar vervoer. Algemeen directeur Chris Hogeveen van Keolis en topman Manu Lageirse van Transdev zijn vol vertrouwen dat er voldoende personeel zal zijn om de reizigers in de provincie Utrecht op een goede manier te kunnen vervoeren. “We hebben veel ervaring met recrutering”, zei Lageirse. Ook wees hij erop dat het personeel van Qbuzz conform de Wet Personenvervoer overgaat naar Transdev.

LEES OOK
Kapotte trein: geen of minder intercity's in deel Randstad

Verder hebben Keolis en Transdev toegezegd grote stappen te zetten bij de overgang naar elektrische bussen. Het doel is om vanaf 2028 geen schadelijke stoffen meer uit te stoten. “We zijn op de goede weg. Sinds 2020 hebben we geen dieselbus meer gekocht” aldus Lageirse.

Bezwaar

De vervoerders die geen concessie hebben gewonnen, hebben zes weken de tijd om bezwaar aan te tekenen tegen het gunningsbesluit.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

ViaANP
MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Zeker 1800 vrachtwagens vast op Franse A28 en A36 door winterweer...

PARIJS - Storm Caetano heeft in Frankrijk gezorgd voor problemen op de weg en in de stroomvoorziening. Ongeveer 200.000 huishoudens zitten door het winterse...