Clicky

zaterdag 23 november 2024 - 15:07 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeMEER NIEUWSFinancieelWinst moederbedrijf Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall daalt door...

Winst moederbedrijf Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall daalt door reorganisatie België

ZAANDAM – Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal een lagere winst geboekt. Het moederbedrijf van Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall maakte onder andere meer kosten in België. Daar verkocht Ahold Delhaize vorig jaar alle eigen Delhaize-filialen aan franchisenemers, wat extra kosten met zich meebracht.

De nettowinst daalde mede door die extra kosten met 8,6 procent tot 513 miljoen euro. De verkoop van de Delhaize-winkels ging vorig jaar gepaard met stakingen van medewerkers die bang waren voor een verslechtering van hun arbeidsvoorwaarden.

Dat er in de eerste drie maanden van dit jaar geen grote werkonderbrekingen waren, hielp Ahold Delhaize bij het opvoeren van de omzet. De opbrengsten van het concern stegen gestaag met 0,4 procent tot 21,7 miljard euro.

Dat was vooral te danken aan de supermarkten in Europa. Albert Heijn breidde in Nederland uit, doordat supermarkten van de voormalige Zuid-Nederlandse concurrent Jan Linders franchisevestigingen werden van de formule. Ook stegen de onlineverkopen van boodschappen hard. In de Verenigde Staten, de grootste markt voor Ahold Delhaize, kampten supermarkten juist met lagere opbrengsten uit de benzineverkoop en het afstoten van onlinesupermarkt FreshDirect.

De winstmarges bij Ahold Delhaize, altijd een belangrijk punt voor winkelbedrijven, bleven volgens topman Frans Muller op peil. Gecorrigeerd voor onder andere de impact van de Belgische reorganisatie, zou de winstgevendheid in Europa ondanks kostenstijgingen zijn gestegen dankzij besparingsacties.

LEES OOK
Productie industrie kromp 0,5 procent in augustus

Muller hoopt dat dit financiële ruimte biedt om verder te investeren in een goedkoper supermarktassortiment, met name in de VS. Hier hebben consumenten met lagere inkomens te maken met het afschalen van overheidssteun om de boodschappen betaalbaar te houden, wat ook drukte op de resultaten van Ahold Delhaize.

Vorig jaar moest Ahold Delhaize het voornamelijk van prijsstijgingen hebben om de omzet op te voeren, terwijl de hoeveelheid verkochte producten door de hoge inflatie daalde. In Europa groeit nu ook de hoeveelheid verkochte producten weer bij de meeste winkelketens, zei Muller in gesprek met analisten. In de VS nog niet, maar ook hier verwacht de topman binnenkort positieve volumes.

Ahold Delhaize waarschuwde bij zijn eerstekwartaalcijfers opnieuw voor de impact van het beëindigen van de tabaksverkoop door supermarkten in Nederland. Dit drukt de omzet met ongeveer 2 tot 3 procentpunt.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

ViaANP
MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Noorden wil dat Den Haag doorgaat met Lely- en Nedersaksenlijn

DEN HAAG - Overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties uit het noorden van het land roepen Den Haag zaterdag in een advertentie in De Telegraaf...