WESTERWOLDE – De Groningse gemeente Westerwolde zegt dat haar handelwijze in de crisissituatie rond het aanmeldcentrum in Ter Apel in de zomer van 2022, puur gericht was op de veiligheid en de openbare orde. Die waren in het geding, zegt de gemeente in reactie op het rapport van de Nationale ombudsman over die periode. “We hebben destijds op goede gronden gemeend te moeten ingrijpen en dat is gebeurd.”
Wel erkent Westerwolde dat de communicatie daarover beter had gekund. Dat zal voortaan beter gaan als zich weer een onveilige situatie aandient, aldus de gemeente. “Maar nogmaals: in een dergelijke situatie is onze eerste verantwoordelijkheid de veiligheid en openbare orde.”
Ombudsman Van Zutphen heeft scherpe kritiek geuit op gemeente en politie die het nodig vonden om tentjes en andere spullen af te nemen van de asielzoekers die buiten moesten bivakkeren omdat het aanmeldcentrum overvol was. Omwonenden die hulp en drinken boden, werden gedreigd met arrestatie. “Onbehoorlijk en ongepast”, stelt de ombudsman donderdag in een rapport.
Westerwolde wijst erop dat de gemeente er alles aan doet om herhaling van die toestand te voorkomen. Zo heeft ze begin dit jaar via de rechter afgedwongen dat er in het aanmeldcentrum per dag niet meer dan 2000 asielzoekers mogen zitten, op straffe van een dwangsom. Maar de laatste tijd wordt dat aantal dagelijks overschreden.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!