Clicky

vrijdag 22 november 2024 - 17:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartNederlandse reders: misbruik scheepvaart niet voor machtspolitiek

Nederlandse reders: misbruik scheepvaart niet voor machtspolitiek

ROTTERDAM – Mogendheden zoals Iran moeten ophouden met het misbruiken van de internationale scheepvaart voor hun machtspolitiek. Daarmee schendt het namelijk het aloude principe dat de scheepvaart vrije doorgang moet vinden, stelt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).

Ze reageert op de inname van het onder Portugese vlag varende containerschip MSC Aries door Iran, die ook Nederlandse reders zorgen baart. “Wederom is een schip aangevallen en onderdeel gemaakt van een conflict, waarbij het schip en 25 bemanningsleden zijn gegijzeld. En ik zeg wederom, want het principe van het internationale recht op vrije doorvaart wordt langer belemmerd. Dat is zorgelijk en daar kan ik met mijn hoofd niet bij”, zegt Koster.

De International Chamber of Shipping, die wereldwijd de belangen van de scheepvaart behartigt, veroordeelde de kaping van de MSC Aries zaterdag als schending van internationaal recht.

Nederlandse en internationale scheepvaartbedrijven krijgen volgens Koster van overheden het advies mee om voorzichtig te werk te gaan in de Straat van Hormuz en de Rode Zee, waar door Iran gesteunde Houthi-rebellen vanuit Jemen regelmatig de commerciële scheepvaart aanvallen. “Dat betekent niet zozeer onder escorte varen, maar ten eerste goed aangeven waar je bent”, legt ze uit.

LEES OOK
Scheepvaartverkeer Winschoterdiep gestremd nadat fietspad in brug vernield is door heftruck [+foto]

Houthi-rebellen zeiden na het begin van de oorlog tussen Israël en Hamas in Gaza schepen aan te vallen met een Israëlische link. “Maar die Israëlische link was bij de Houthi-aanvallen lastig terug te vinden, en wij vrezen dat dit ook het geval zou kunnen zijn als Iran hiermee doorgaat.”

Verstoringen in de scheepvaart zijn ook slecht voor de wereldhandel, benadrukt de KVNR-directeur. “Van alles wat je om je heen ziet, wordt 90 procent over zee vervoerd als afgewerkt product of halffabricaat.” Juist de Rode Zee en de Straat van Hormuz zijn cruciale vaarroutes.

Mede om dat handelsbelang doet Nederland aan missies met marineschepen in de Straat van Hormuz, waar al sinds 2019 schepen worden aangevallen, en de Rode Zee.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

ViaANP
MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge stopt met hijsactiviteiten hijsbok Brabo

ANTWERPEN - Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge kondigt aan dat de drijvende hijsbok Brabo per 31 december 2025 buiten dienst wordt gesteld. Met een hefcapaciteit van...