OSCHERSLEBEN – Mercedes-Benz Trucks is van plan een bijzonder wereldrecord te vestigen: met de nieuwe elektrische eActros 600 wil de fabrikant meer dan 100 kilometer onafgebroken achteruit rijden. Daarmee wil Mercedes-Benz het bestaande GUINNESS WORLD RECORDS™-record verbreken, dat in 2020 met een dieseltruck in de Verenigde Staten werd gezet op ongeveer 89 kilometer.
De recordpoging vindt op 4 juni plaats op het afgesloten circuit van Motorsport Arena Oschersleben in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt. Aansluitend plant Mercedes-Benz Trucks om nog eens 30 kilometer achteruit te rijden op de openbare weg richting Halberstadt, onder politiebegeleiding. De finishlijn ligt bij het nieuwe Daimler Truck Global Parts Center, dat in juli officieel wordt geopend.
De chauffeur die deze uitdaging aangaat, is Marco Hellgrewe (50), officier bij de Duitse strijdkrachten en vrachtwagenenthousiasteling. Hellgrewe vestigde in 2008 al eens een record door 64 kilometer achteruit te rijden met een dieseltruck. “Sindsdien is de technologie sterk verbeterd. Het is een grote eer om deze poging nu elektrisch te mogen herhalen,” aldus Hellgrewe.

Met deze actie wil Mercedes-Benz Trucks aandacht vragen voor belangrijke thema’s zoals e-mobiliteit, verkeersveiligheid en het verbeteren van het imago van beroepschauffeurs. Tijdens het evenement werkt de truckfabrikant samen met de verenigingen Blicki e.V. en PROFI – Pro Fahrer-Image e.V., die zich inzetten voor verkeerseducatie onder kinderen en de waardering voor chauffeurs.

De eActros 600 is het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en biedt een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden. De truck heeft drie batterijpakketten met een totale capaciteit van 621 kWh en maakt gebruik van duurzame lithium-ijzerfosfaattechnologie (LFP). De e-truck is ontworpen voor een levensduur van 1,2 miljoen kilometer over tien jaar en werd recent nog bekroond tot “International Truck of the Year 2025.”
Naast deze recordpoging benadrukt Mercedes-Benz het belang van een snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur voor zware bedrijfswagens in Europa. Ook investeert het bedrijf via TruckCharge in een semi-openbaar netwerk van snellaadstations.

Met deze unieke recordpoging wil Mercedes-Benz Trucks niet alleen een sportieve prestatie neerzetten, maar vooral de transitie naar duurzaam vrachtvervoer en de waardering voor de transportsector onder de aandacht brengen.