DEN HAAG – Tijdens een commissievergadering in Zuid-Holland is verwarring ontstaan over de geldigheid van een verordening uit 1999 met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen over provinciale wegen. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) stelde dat deze oude verordening nog steeds van kracht is, inclusief nieuw aangelegde wegen. Uit technische vragen blijkt echter dat hierover discussie bestaat.
In het besluit uit 1999 staat dat “alle wegen in beheer bij de provincie, waterschappen en hoogheemraadschappen, voor zover deze liggen op Zuid-Hollands grondgebied” onderdeel zijn van het provinciale netwerk voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Deze zinsnede laat ruimte voor interpretatie: gaat het om alle wegen die in 1999 al bestonden, of vallen ook alle sindsdien aangelegde wegen hieronder?
Volgens gedeputeerde Zevenbergen worden ook de na 1999 aangelegde wegen als onderdeel van het netwerk beschouwd. Toch vindt er nu alsnog een actualisatie van het besluit plaats, iets wat volgens politieke partij JA21 overbodig is als men inderdaad vasthoudt aan de gedachte dat nieuwe wegen automatisch onder het besluit vallen.
JA21 pleitte in de vergadering voor een zogenaamde parapluregeling, waarbij álle provinciale wegen automatisch geschikt zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat zou volgens de partij duidelijkheid scheppen en administratieve lasten verminderen. Gedeputeerde Zevenbergen ging echter niet concreet in op dit voorstel.
Ook is het onduidelijk volgens welke criteria een weg als geschikt wordt beoordeeld. Hoewel er gesproken wordt over periodieke actualisatie van de verordening elke vier tot vijf jaar, stelt JA21 dat dit weinig zin heeft zolang er geen duidelijk toetsingskader bestaat.
JA21 maakt zich zorgen over de onduidelijkheid rondom nieuwe infrastructuur. De partij noemt als voorbeeld een reeks provinciale wegen die sinds 1999 zijn aangelegd en waar inmiddels vervoer van gevaarlijke stoffen over plaatsvindt, zonder dat hiervoor expliciete opname in het besluit heeft plaatsgevonden:
- N207 Zuidwestelijke Randweg Gouda
- N215 Omleiding Melissant
- N217 Omleidingsweg Stougjesdijk
- N219 omleiding Zevenhuizen
- N222 Westlandroute (N213–N465)
- N223 Hoeksche Baan (Haakweg–N220)
- N434 Corbulotunnel
- N451 Parallelstructuur A12
- N457 Moordrechtboog / Vredenburglaan
- N458 N11–Burg. Crolesbrug
- N470 A12–Zoetermeer
- N471 Pijnacker–N209 (Doenkade)
JA21 stelt dat het in het belang van de transport- en logistieksector noodzakelijk is dat vervoer van gevaarlijke stoffen altijd mogelijk moet zijn op provinciale wegen, inclusief nieuwe tracés. Tot op heden is er echter geen eenduidig antwoord gegeven op de vraag hoe nieuwe wegen in de toekomst behandeld worden in de regelgeving.
De vergadering is terug te kijken via: Notubiz – Provincie Zuid-Holland (vanaf minuut 50).