GENÈVE – Het wereldwijde tekort aan vrachtwagenchauffeurs blijft onverminderd hoog, met maar liefst 3,6 miljoen onvervulde vacatures in 36 landen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van de Internationale Wegvervoersunie (IRU). Hoewel de vraag naar transport in 2024 iets is afgezwakt, tonen de cijfers aan dat de structurele problemen op de arbeidsmarkt niet zijn verminderd – integendeel, de leeftijdskloof onder chauffeurs wordt alleen maar groter.
Uit het rapport blijkt dat het aandeel jonge vrachtwagenchauffeurs onder de 25 jaar is gedaald met 5,8 procent ten opzichte van 2023, terwijl het aandeel oudere chauffeurs (55+) met 1,6 procent is toegenomen. Jongeren maken momenteel slechts 6,5 procent uit van het totale chauffeursbestand, met extreem lage percentages in onder andere Italië (2,2 procent) en Duitsland (2,6 procent). Tegelijkertijd is 31,6 procent van de chauffeurs ouder dan 55. In Spanje is dat zelfs 50 procent.
Volgens de IRU dreigt hierdoor een demografische tijdbom: naar verwachting zullen in de komende vijf jaar 3,4 miljoen chauffeurs met pensioen gaan. In Australië gaat het om 21 procent van het huidige bestand, in Europa om 17 procent. De gemiddelde leeftijd van een vrachtwagenchauffeur is wereldwijd inmiddels opgelopen tot 44,5 jaar.
Geen tekort aan tevredenheid of salaris
Opvallend is dat salaris en werktevredenheid volgens de IRU geen knelpunten zijn. Gemiddeld liggen de lonen van vrachtwagenchauffeurs wereldwijd 30 tot 135 procent boven het basislevensonderhoud. Uit een Europese enquête onder 1.100 chauffeurs blijkt bovendien dat 81 procent tevreden is met het werk; 57 procent is zelfs zeer of uiterst tevreden. Met name jonge chauffeurs onder de 25 jaar geven de hoogste tevredenheidsscores.
Wel is er volgens 91 procent van de ondervraagden dringend behoefte aan meer goed uitgeruste parkeerplaatsen en betere behandeling op laad- en loslocaties.
Oproep aan overheden
IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto noemt de situatie zorgwekkend: “Zonder krachtige en blijvende actie zal deze demografische tijdbom ontploffen en ernstige gevolgen hebben voor economische groei en concurrentiekracht wereldwijd.”
Hij roept overheden op om de instroom van jonge chauffeurs te stimuleren door het beroep beter te integreren in het onderwijs, onrealistische leeftijdsgrenzen voor opleiding en certificering af te schaffen, en meer te investeren in veilige rustplaatsen.
Het volledige rapport telt 150 pagina’s met uitgebreide analyses naar leeftijd, geslacht, land, bedrijfsgrootte en routeprofielen. Het bevat ook aanbevelingen voor het verbeteren van de instroom en het behoud van chauffeurs binnen de sector.