Clicky

zaterdag 12 april 2025 - 21:13 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelMaximaal robuuste Pacton-aanhangwagen voor spoorwerk van Fred Prinsen

Maximaal robuuste Pacton-aanhangwagen voor spoorwerk van Fred Prinsen

WIJK BIJ DUURSTEDE – Fred Prinsen BV uit Wijk bij Duurstede werkt sinds kort met een nieuwe en maximaal robuuste, vierassige Pacton-schamelaanhangwagen. Duurzaamheid en kwaliteit staan voorop in het wagenpark, want de inzet in de railinfra vergt veel van het materieel.

Mede-directeur Tijmen Prinsen: “Alleen een spoorkraan weegt al 25 ton. Dat is bijvoorbeeld een reden waarom we bij Prinsen standaard kiezen voor de forse en zwaar uitgevoerde Zweedse Laxo-rongen. Een standaard rongetje is bij ons na een week krom.”

Het wagenpark van Fred Prinsen BV is niet heel groot, maar vormt wel een belangrijke basis onder de dagelijkse werkzaamheden. De nieuwe Pacton-trailer sluit aan bij meerdere andere trailers, alsook een viertal trucks en een containerwagen.

De nieuwe Pacton-aanhangwagen wordt inmiddels breed en voluit gebruikt in het dagelijkse spoorwerk. De aanhangwagen wordt ingezet voor onder meer het transport van spoorkranen, shovels en zelfs hele wagons. Daartoe is de aanhangwagen speciaal voorzien van wielgeulen, voor extra veilig wagontransport. Veelal worden er ook spoorgerelateerde materialen teruggeladen op de aanhangwagen.

Duurzaam recyclen

In de markt van spoorwegmaterialen is Fred Prinsen BV een belangrijke speler. De onderneming uit Wijk bij Duurstede belevert al jaren klanten in de Rail Infra. Begonnen in Austerlitz, waar nog altijd een opslaglocatie gevestigd is, betrok men in 2012 een grotere vestiging in Wijk bij Duurstede.

“Werk aan het spoor is onze core business. Daarbij kopen we ook spoormaterialen in en recyclen we die op duurzame wijze”, zegt directeur Tijmen Prinsen, die samen met broer Freddy het bedrijf bestuurt. In het familiebedrijf, met in totaal 20 medewerkers werken nog verschillende andere Prinsen. Een groot deel van het werk aan het spoor is in opdracht van Prorail, maar over het algemeen werkt Fred Prinsen BV voor de grote Spooraannemers.

Robuust gebouwd

Het nieuwe vierassige Pacton schamelaanhangwagenchassis (vloertype AXD.437.L) is geheel naar de klantspecificatie van Prinsen ontwikkeld. De achterste dwarsligger van het acht meter lange chassis bevindt zich op 20 cm uit de achterzijde, ter versterking voor heftruckbelading. De totale voertuiglengte bedraagt 9,6 meter, met een nekbalkhoogte van 10 cm en een chassishoogte van 93 cm. De vooras heeft een 10-tons as en het astridem is tot 27 ton belastbaar. De voorste twee assen van het tridem zijn voorzien van een centrale aslift.

Het aanhangwagenchassis is op dubbellucht uitgevoerd, met 16 Alcoa Durabright velgen (17.5 x 6.75) met Goodyear banden. Er zijn led-werk en -mistlampen in de lichtbak. Ook zijn er led-werklampen achter de vooras. Daarnaast is de aanhangwagen uitgerust met een zwaailamp, 2 maal 5 gele led-zijlampen (in de kantbalk ingebouwd), 2 led-steellampen en 2 led-breedtelichten. Aan de veiligheid is ook extra aandacht besteed middels een autonoom parkeerverlichtingssysteem dat de trailer zo nodig verlicht als die onaangekoppeld langs de weg staat. Het systeem werkt op een tweetal accu’s van 12 volt, met een eigen oplaadvoorziening.

Het beste maatwerk

De vloer is boven de vooras, alsook de volledige kopsectie, uitgevoerd in staal. Achter de kop, tussen de hoofdliggers en in de buitenvakken, is een 28mm shiplapped hardhouten vloer gekozen. Achter de kopsectie en buiten de hoofdliggers is een U-profiel (spoor) op de doorstekers gelast, om spoorwielen in te laten zakken als extra vergrendeling.
Er zijn ruimschoots Laxo-rongkokers en bindogen aangebracht, alsook een wagenbrede, gegalvaniseerde stophoutbak én aan elke zijde voor het tridem asstel een rvs-gereedschapskist met twee lades. Ook vier stuks breedteborden zijn voorzien.

Voor Prinsen was het niet de eerste kennismaking met Pacton uit Ommen. “We hadden eerder al eens een platte trailer aangeschaft bij Pacton. In ons werk is geen ruimte voor standaard trailers, we willen het beste maatwerk dat er is, gewoon omdat dit noodzakelijk is bij deze zware inzet. Alleen zo kun je efficiënt, maar vooral ook veilig, werken. Omdat de eerdere Pacton trailer prima is bevallen, zijn we zonder schroom voor deze Pacton-aanhangwagen gegaan.”

MEER NIEUWS
×