DEN HAAG – De filedruk op de Nederlandse rijkswegen is in 2024 verder toegenomen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Rapportage Rijkswegennet van Rijkswaterstaat. Zowel de lengte als de duur van de files nam toe ten opzichte van 2023. De grootste oorzaak blijft spitsdrukte, al neemt het aandeel files door wegwerkzaamheden ook licht toe.
Volgens Rijkswaterstaat zijn de wegen vooral drukker geworden omdat er meer wordt gereden. Nederlanders hebben in 2024 gezamenlijk meer kilometers op de snelwegen afgelegd dan in het voorgaande jaar. De toename van fileduur en -lengte was weliswaar kleiner dan in 2023, maar de algehele drukte op het wegennet blijft stijgen.
Spitsdrukte blijft probleem op dinsdag en donderdag
Ruim driekwart van de files ontstaat nog altijd door spitsverkeer. De ochtendspits tussen 07.00 en 09.00 uur en de avondspits van 16.00 tot 18.00 uur veroorzaken de meeste vertragingen, met name op dinsdag en donderdag. De verwachting is dat de filedruk als gevolg van onderhoud verder zal stijgen in de komende jaren, mede door de grote onderhoudsopgave op het rijkswegennet.
Werkzaamheden zorgen voor extra hinder
Naast reguliere drukte is er een lichte stijging in het aantal files door werkzaamheden. Dit betreft zowel gepland onderhoud als spoedreparaties. Rijkswaterstaat wijst erop dat dit aandeel de komende jaren vermoedelijk zal groeien, gezien het intensieve onderhoudsprogramma.
Top-10 filelocaties deels vernieuwd
De file-top-10 van 2024 toont weinig veranderingen ten opzichte van vorig jaar. De top-5 blijft ongewijzigd, maar er zijn drie nieuwe trajecten toegevoegd:
- A59 ’s-Hertogenbosch – Knooppunt Zonzeel bij Knooppunt Hooipolder
- A15 Ridderkerk – Gorinchem (tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost)
- A1 Amersfoort – Apeldoorn (tussen Knooppunt Hoevelaken en Knooppunt Barneveld)
Twee bekende knelpunten zijn uit de top-10 verdwenen: de Merwedebrug op de A27 bij Gorinchem in beide richtingen en de zuidelijke ringweg van Amsterdam tussen Knooppunt De Nieuwe Meer en Knooppunt Amstel.