BRUSSEL – Chinese fabrikanten van elektrische auto’s wisten in februari niet te profiteren van de sterke opleving van de vraag naar elektrische voertuigen in Europa. Van de elektrische voertuigen die vorige maand in Europa werden geregistreerd werd slechts 6,9 procent gemaakt door Chinese bedrijven, meldt onderzoeksbureau Dataforce. Dat is ruim onder de 7,8 procent van januari en het laagste aandeel sinds februari 2023.
Chinese autofabrikanten als BYD en SAIC Motor, eigenaar van MG, wisten hun marktaandelen in Europa de afgelopen jaren flink uit te breiden, maar liepen vorig jaar tegen een muur aan toen de Europese Unie tarieven oplegde aan in China gemaakte elektrische auto’s. Deze handelsbarrière heeft geleid tot een afvlakking van het Chinese marktaandeel na jaren van snelle groei.
Hoewel individuele Chinese automerken, waaronder BYD en Xpeng, vorige maand wel groeiden in Europa, liep de totale groei van de Chinese autofabrikanten in de regio terug. De totale markt van elektrische auto’s in Europa groeide daarentegen met 26 procent in februari, volgens gegevens van de Europese autobrancheorganisatie ACEA.
In Europa werd de vraag naar elektrische auto’s onder meer aangejaagd door de introductie van nieuwe modellen, waaronder de ID.7 van Volkswagen, Renaults R5 en Kia’s EV3, zei analist Julian Litzinger van Dataforce. Chinese autofabrikanten worden volgens hem tegengehouden door de nieuwe Europese heffingen, die kunnen oplopen tot 45 procent, inclusief de standaard importheffing van 10 procent.
De Chinese autofabrikanten wisten ook niet te profiteren van de flink gekelderde verkopen van Tesla in Europa. De Amerikaanse autofabrikant verkocht vorige maand bijna de helft minder auto’s in de EU, na de ongewenste inmenging van Tesla-topman Elon Musk in de Duitse politiek. Ook ligt Musk onder vuur om de ingrepen die hij als adviseur van het Witte Huis doet bij tal van overheids- en hulporganisaties in de Verenigde Staten. Volgens Litzinger profiteerden vooral de gevestigde fabrikanten zoals Volkswagen van de verkoopdaling bij Tesla.