Clicky

maandag 31 maart 2025 - 15:14 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartMaersk doopt nieuw methanolschip 'Adrian Mærsk' in Rotterdam

Maersk doopt nieuw methanolschip ‘Adrian Mærsk’ in Rotterdam

ROTTERDAM – A.P. Moller – Maersk heeft vandaag het nieuwe dual-fuel methanolschip “Adrian Mærsk” officieel gedoopt bij de APM Terminals Maasvlakte II in Rotterdam. De doop werd verricht door Stephanie Pullings Hart, Executive Vice President en COO van Nestlé, die als beschermvrouwe (godmother) van het schip optreedt.

Nestlé is een belangrijke klant van Maersk en vervoert sinds 2023 al haar zeeladingen via het duurzame ECO Delivery Ocean-programma, dat gebruik maakt van alternatieve brandstoffen. Hiermee reduceert Nestlé haar uitstoot van broeikasgassen met ruim 80 procent in vergelijking met traditionele fossiele scheepsbrandstoffen.

Volgens Karsten Kildahl, Chief Commercial Officer van Maersk, tonen deze dual-fuel schepen aan dat de technologie voor de energietransitie binnen de scheepvaart beschikbaar is. “Cruciaal zijn nu de beslissingen die de lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) volgende maand in Londen nemen. We hebben dringend regelgeving nodig die het gebruik van emissiearme brandstoffen ondersteunt. Tegelijkertijd zijn ambitieuze klanten zoals Nestlé essentieel om de groene transitie in scheepvaart en logistiek te realiseren.”

Stephanie Pullings Hart benadrukte namens Nestlé het belang van verduurzaming in logistiek: “Bij Nestlé erkennen we klimaatverandering als een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Als leider in de voedingsmiddelenindustrie nemen we duidelijke stappen om dit probleem aan te pakken. We hebben onze broeikasgasemissies al met 20 procent verminderd tegen 2024, eerder dan gepland, en streven naar netto nul in 2050. Onze samenwerking met Maersk in groene logistiek onderstreept onze inzet voor een duurzame toekomst.”

De “Adrian Mærsk” heeft een capaciteit van ruim 16.000 TEU en zal actief zijn op de route Azië-Middellandse Zee na haar eerste reis vanuit Rotterdam. Dit schip maakt deel uit van het nieuwe Oost-West-netwerk van Maersk, waarmee het bedrijf streeft naar een betrouwbaarheid van meer dan 90 procent in de planning.

Methanol-dual-fuel schepen spelen een centrale rol in de plannen van Maersk om te decarboniseren. Afhankelijk van grondstoffen en productieprocessen kan bio- of e-methanol de uitstoot van broeikasgassen met 65 tot 90 procent verminderen ten opzichte van fossiele brandstoffen. Daarnaast zal Maersk ook schepen inzetten die varen op vloeibaar bio- of e-methaan, gezien de mondiale vraag naar brandstof en de noodzaak van diverse alternatieve brandstoftechnologieën voor het bereiken van een emissievrije scheepvaartsector.

MEER NIEUWS
×