LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft recent de nieuwste generatie Mercedes-Benz GenH2 waterstoftrucks getest onder uitdagende omstandigheden in de Zwitserse Alpen. Twee prototypes werden intensief getest tijdens winterse omstandigheden op de Simplonpas in het Zwitserse kanton Wallis.
De zware weersomstandigheden met sneeuw en koude temperaturen en de steile beklimmingen boden ideale testmogelijkheden om de innovatieve waterstoftechnologie aan boord van de trucks te beoordelen. Tijdens deze tests werd waardevolle informatie verzameld over de prestaties van het brandstofcelsysteem, de hoogspanningsbatterij, de elektrische assen, het tanksysteem en het thermisch beheer onder extreme omstandigheden.
“Bij de ontwikkeling van de Mercedes-Benz GenH2 Truck bouwen we voort op eerdere ervaringen. Hierdoor kunnen we vanaf het begin de verbeterde technologieën onder extreme omstandigheden testen,” aldus Dr. Rainer Müller-Finkeldei, Hoofd Product Engineering bij Mercedes-Benz Trucks. “Met een maximale hoogte van meer dan 2.000 meter en een klim vanaf 600 meter bood de route over de Simplonpas optimale omstandigheden om het samenspel tussen de brandstofcel en de andere geoptimaliseerde componenten uitvoerig te testen.”
De trucks, met een maximaal toegestaan gewicht van 40 ton, legden in 14 dagen zo’n 6.500 kilometer af, inclusief bergwegen met in totaal 83.000 hoogtemeters. Vooral de trajecten van circa 20 kilometer met stijgingen en afdalingen tussen de 10 en 12 procent waren bijzonder uitdagend.
Tijdens de testperiode werden de waterstoftrucks getankt via een mobiele tankinstallatie van Air Products op de testlocatie in Wallis.
Financiële ondersteuning voor kleine serieproductie
Afgelopen najaar kende het Duitse ministerie voor Digitale Zaken en Verkeer (BMDV), samen met de deelstaten Baden-Württemberg en Rijnland-Palts, een subsidie van 226 miljoen euro toe aan Daimler Truck. Deze financiering is bedoeld voor ontwikkeling, kleinschalige productie en inzet bij klanten van 100 brandstofceltrucks.
Dit subsidieproject, onderdeel van het Europese IPCEI-waterstofprogramma (Important Project of Common European Interest), omvat naast voertuigontwikkeling ook haalbaarheidsstudies voor de waterstofwaardeketen en investeringen in productieprocessen en -faciliteiten. De eindassemblage vindt plaats in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth, en vanaf eind 2026 zullen deze nieuwe generatie brandstofceltrucks ingezet worden bij diverse klanten.