HEERENVEEN – Dankzij onvermoeibare inzet van alle collega’s en de instroom van alle nieuwe bussen, heeft Qbuzz de dienstverlening de afgelopen weken enorm verbeterd in Fryslân. Voor de vijfde dag op rij ligt deze zelfs onder de norm van 0,2 procent. Een flinke verbetering voor reizigers.
Iedere dag een vanzelfsprekende verbinding. Dat is het doel van Qbuzz en de belofte aan onze reizigers. Daar wordt door veel Qbuzz collega’s elke dag opnieuw hard aan gewerkt.
Anita Schrage, concessiedirecteur Qbuzz Fryslân: “De praktijk laat zien dat een concessieovergang een niet te onderschatten operatie is. Ondanks goede voorbereidingen blijft er tijd nodig om te bouwen aan een soepele uitvoering. Doorgaans zijn al die werkzaamheden voor reizigers onzichtbaar. In onze eerste maanden na concessiestart waren uitdagingen zichtbaar en was dat voor onze reizigers en voor onze collega’s soms echt niet makkelijk. Het spijt ons dat onze dienstverlening niet eerder op orde was en dat geduld op de proef is gesteld. Tegelijkertijd ben ik erg trots op m’n collega’s. Met elkaar realiseren we een stabiele uitvoering van onze dienstverlening.”
Vertrouwen in de toekomst
Nu de dienstverlening stabiel is, laat Qbuzz de concessieovergang achter zich. In eerdere communicatie is Qbuzz open geweest over de verantwoordelijkheden, de uitdagingen waarmee het te maken had en ook over tijdelijke oplossingen die in de praktijk niet optimaal waren, maar er wel voor zorgden dat er bussen rijden.
Anita Schrage: “Nu is het tijd om de eerste drie maanden achter ons te laten en vooruit te kijken. We focussen ons op de uitvoering van onze dienstverlening. We hebben een goed netwerk aangeboden om samen een veel beter openbaar vervoer in Fryslân te realiseren. Dat betekent dat er ten opzichte van 2023 dus 20 procent meer ritten gereden worden. Met veel vertrouwen kijk ik naar de toekomst. Samen met mijn collega’s steek ik veel energie in het verder ontwikkelen van het openbaar vervoer in Fryslân voor onze reizigers. Samen vooruit, samen thuis.”