Clicky

vrijdag 14 maart 2025 - 08:13 uur
Truckdrivers4you
HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelTweede Renault Trucks E-Tech T-trekker voor DM Logistics

Tweede Renault Trucks E-Tech T-trekker voor DM Logistics

ROOSENDAAL – DM Logistics gaat schoon en stil de stad in met twee elektrische Renault Trucks E-Tech T-trekkers. DM Logistics zet de trucks in voor retaildistributie. Het bedrijf kiest voor de Renault Trucks E-Tech T vanwege het gunstige TCO-plaatje en de full service die Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus biedt bij de overstap naar elektrisch.

DM Logistics is gespecialiseerd in de bevoorrading van winkelketens met de focus op fashion & lifestyle, elektronica, waardevolle goederen en medische benodigdheden.

“Dagelijks komen we in binnensteden en sinds 1 januari 2025 geldt er in tientallen steden een zero-emissiezone”, vertelt Sander Bogers, directeur van DM Logistics.

“Nieuwe voertuigen die na deze datum op kenteken worden gezet, moeten emissievrij zijn om de binnenstad in te mogen. Ik ben ervan overtuigd dat voor binnenstedelijke distributie elektrisch de oplossing en de toekomst is. Vroeg of laat moeten we toch elektrisch rijden en dan zetten wij die stap liever nu al, zodat we de tijd hebben om ervaring op te doen. We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken en de Renault Trucks E-Tech T biedt het meest gunstige TCO-plaatje. Voor beide trucks hebben we een succesvolle aanvraag gedaan voor AanZET-subsidie.”

Elektrische truck slim inzetten

Nadat in januari de eerste elektrische truck is geleverd, heeft DM Logistics recent de tweede elektrische truck in gebruik genomen. Met de eerste twee elektrische Renault Trucks E-Tech T wil DM Logistics vooral leren.

Bogers: “Onze opdrachtgevers staan voor een uitdaging: ze willen graag verduurzamen, maar de kosten moeten zo laag mogelijk blijven. Dat geldt ook voor ons. Daarom zoeken we samen naar manieren om de elektrische truck slim in te zetten. We kijken waar een hogere prijs door voordelen te rechtvaardigen is en hoe we bijvoorbeeld voordelig kunnen gaan opladen bij klanten om kosten te beperken. Een elektrische truck is veel stiller, een groot voordeel bij leveringen in (binnen)steden, is beter voor het milieu en helpt klanten hun klimaatdoelen te behalen. We leren nu al veel over bereik, het plannen van ritten, het optimaal timen van laadmomenten en de invloed van het weer en het type trailer op de prestaties van de truck. De ervaring die we nu opdoen helpt ons én onze klanten bij een soepele overstap naar elektrisch transport en geeft inzicht in hoe we straks grote hoeveelheden goederen kostenefficiënt emissievrij kunnen vervoeren. Onze elektrische trucks draaien de komende tijd flexibel mee in onze planning, maar we staan er ook zeker voor open om deze trucks dedicated in te zetten voor een bestaande opdrachtgever of een nieuwe samenwerking aan te gaan met een partij die ook de stap wil zetten naar elektrisch en emissievrij transport.”

Chauffeurs trainen

De trucks zijn geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Roosendaal. Bij de overstap naar elektrisch is partnership met de dealer een must, vertelt Bogers.

“Bij onze vestiging in Roosendaal kunnen we op dit moment nog geen laadpaal laten plaatsen, daarvoor moet eerst onze aansluiting worden verzwaard. Daarom laden we de trucks nu op bij Bluekens Truck en Bus in Roosendaal, dat aan dezelfde straat is gevestigd. Met een laadpas kunnen we gebruikmaken van hun opladers. Daarnaast worden de chauffeurs door Bluekens Truck en Bus getraind. Bij een elektrische truck heeft de rijstijl van de chauffeur verhoudingsgewijs meer invloed dan bij een dieseltruck; zuinig rijden is nog belangrijker. Zij krijgen een training over hoe ze moeten omgaan met een elektrische truck. Toen we ons vorig jaar oriënteerden op een elektrische truck, hebben we via Bluekens Truck en Bus ook met een demotruck kunnen rijden. Wat toen al opviel is dat een elektrische truck snel optrekt. Daarnaast worden de stilte en rust in de cabine door chauffeurs als heel prettig ervaren.”

Onderhoudscontract

DM Logistics heeft voor beide trucks een Serenity-onderhoudscontract afgesloten. Naast reparaties en onderhoud biedt het Serenity-pakket extra services en zekerheid. Het Serenity-pakket omvat ook garanties over de accuprestaties, geavanceerde storingspreventie, software upgrades op afstand en maatwerk prestatierapporten die helpen om het maximale uit de mogelijkheden van de elektrische truck te halen. Daarnaast hebben gebruikers de beschikking over handige extra tools, zoals Optifleet Check dat inzicht geeft in het gebruik van de accu en het energieverbruik. Met Optifleet Map is het mogelijk om trucks real-time te volgen en routes te bekijken en beheren. Optifleet Mission helpt bij het plannen van de route op basis van accuniveau, belading en de wegomstandigheden. De Driver App geeft inzicht in de resterende actieradius, de laadstatus en de geschatte laadtijd. Ook kan de chauffeur hiermee op afstand zaken regelen, zoals het instellen van de voorverwarming.

DM Logistics is onderdeel van de Exintra Group, een internationale logistieke dienstverlener gespecialiseerd in de bevoorrading van retailketens. Het bedrijf bestaat uit drie ondernemingen: H.J. Bakker Logistics, DM Logistics en European Network Logistics. De klanten zijn voornamelijk actief in de sectoren fashion & lifestyle, waardevolle goederen, elektronica en medische benodigdheden. Naast het hoofdkantoor in Roosendaal heeft het bedrijf meerdere vestigingen en hubs in Europa.

MEER NIEUWS
×