DE LIER – Onlangs nam MARTSON, gevestigd in De Lier, de eerste van twee nieuwe Scania 40R BEV trekkers in gebruik. Hiermee zet het bedrijf een belangrijke stap richting emissievrij transport en toekomstbestendige logistieke oplossingen. Reeds in 2023 is MARTSON gestart met de voorbereiding van deze investering door de verschillende aanbieders van elektrische vrachtwagens te vergelijken. Scania kwam tijdens dit vergelijkende onderzoek als beste naar voren. Tijdens een bezoek aan het Zweedse hoofdkantoor vorig jaar was er de gelegenheid om uitgebreid met diverse elektrische trucks te rijden en werd de keuze andermaal bevestigd.
De nieuwe Scania 40R 4×2 trekker wordt flexibel ingezet voor diverse transporttaken. Salesmanager Paul Mondt schetst de achtergrond van de investering. “Er is geen specifieke opdrachtgever of toepassing gekoppeld aan de elektrische truck. Wij zetten de vrachtwagen in voor ritten met een afstand tussen de 350 en 400 kilometer en willen daar ervaring mee opdoen.” Dit sluit goed aan bij de ambitie van het bedrijf om in te spelen op de groeiende vraag naar zero-emissie transportoplossingen. In aanbestedingen wordt steeds vaker gevraagd naar duurzame vervoersopties, en MARTSON ziet deze stap als een kans om zich te onderscheiden in de markt. Ook verwacht het bedrijf dat kilometerbeprijzing in toenemende mate CO2 gedreven zal worden.
Ervaring opdoen
Onlangs kregen diverse chauffeurs van het bedrijf de mogelijkheid om in een Scania BEV demotrekker met geladen oplegger te rijden. Voor velen was dit de eerste ervaring met elektrisch rijden. Omdat de rijstijl een grote invloed heeft op de prestaties en actieradius van elektrische vrachtwagens, wordt veel aandacht besteed aan training en bewustwording. Een efficiënte rijstijl draagt bij aan het optimaal terugwinnen van energie en optimaliseert het energieverbruik.
Uitgebreide laadinfrastructuur
Naast de aanschaf van elektrische trucks heeft MARTSON ook geïnvesteerd in de laadinfrastructuur op het eigen terrein. Het bedrijf beschikt over een zware stroomaansluiting die het mogelijk maakt om tot wel 40 vrachtwagens tegelijkertijd op te laden. Momenteel zijn er acht laadpalen geïnstalleerd, waarvan twee snelladers voor korte laadsessies en zes laadpalen voor overnight charging. Hierdoor is de elektrische vloot optimaal inzetbaar en kunnen de trucks efficiënt worden opgeladen tussen de ritten door.
MARTSON kijkt echter verder dan de eigen organisatie. “Wij overwegen om de laadfaciliteiten in de toekomst ook beschikbaar te stellen voor andere bedrijven in de regio,” vult Paul Mondt aan. Dit zou niet alleen de overstap naar elektrisch transport in het Westland versnellen, maar ook bijdragen aan een meer duurzame logistieke sector in Nederland.
Toekomstige ontwikkelingen
Duurzaamheid en technologische innovatie blijven belangrijke speerpunten binnen MARTSON. Het bedrijf volgt de ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie en energieopslag op de voet. “Onze huidige stroomvoorziening is voorlopig toereikend voor de groei van ons wagenpark. Wellicht dat in de toekomst meer wordt gekeken naar de inzet van batterijen op ons terrein voor de opslag van elektriciteit. We houden die ontwikkelingen goed in de gaten,” besluit Paul Mondt. “We hebben het nu nog niet nodig, maar wie weet in de toekomst wel. En dan kan je maar beter je huiswerk gedaan hebben.”
Het hoofdkantoor van MARTSON is gevestigd in De Lier, gemeente Westland; direct aan de A20 en vlakbij de havens van Schiedam en Rotterdam. Met behulp van de modernste software, een wagenpark van ruim 70 auto’s, een team van meer dan 100 medewerkers en een tiental charters, biedt het bedrijf opdrachtgevers logistieke oplossingen voor gespecialiseerd transport. Het wagenpark bestaat uit kiepers, walking-floors, city-walkingfloor, tautliners, koel- en silo-opleggers. Bijna het hele wagenpark voldoet aan de Euro 6 milieunorm. Met de eerste twee elektrische trucks zet MARTSON een belangrijke stap richting zero emissie logistiek.