Clicky

maandag 10 maart 2025 - 04:42 uur
Truckdrivers4you
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerVervoer van gevaarlijke stoffen op laagste punt sinds 2015

Vervoer van gevaarlijke stoffen op laagste punt sinds 2015

DEN HAAG – In 2023 is er in totaal ruim 657 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen vervoerd over de Nederlandse wegen, spoorwegen, territoriale wateren en via pijpleidingen. Dat is 3,6 procent minder dan in 2022, waarmee het vervoerde gewicht op het laagste niveau uitkwam sinds 2015. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Forse afname binnenlands vervoer van gassen

De daling is vooral te wijten aan het afgenomen vervoer van gassen binnen Nederland. In 2023 werd er binnenlands 56,6 procent minder gas vervoerd dan in 2015. Dit hangt sterk samen met de teruglopende aardgaswinning in Nederland. De definitieve sluiting van het Groningenveld, die gepland staat voor 1 oktober 2024, speelt hierbij een belangrijke rol.

Meer aanvoer van vloeibaar gas (LNG)

Opvallend is dat de aanvoer van gassen juist de afgelopen jaren flink is gestegen. In 2015 werd er ruim 31 miljoen ton aan gassen aangevoerd, in 2023 was dat al ruim 54 miljoen ton. Deze stijging is grotendeels te danken aan de toegenomen import van vloeibaar aardgas (LNG) per zeeschip.

Sinds de Russische inval in Oekraïne is er extra ingezet op LNG om de afhankelijkheid van Russisch gas via pijpleidingen te verminderen. In 2022 werd hiervoor de extra LNG-terminal in de Eemshaven in gebruik genomen.

LEES OOK
Handelsnetwerk DNHK vreest economische schade door grenscontroles

Pijpleidingen minder belangrijk, zeeschepen juist vaker ingezet

Hoewel pijpleidingen nog steeds het belangrijkste vervoermiddel zijn voor gevaarlijke stoffen (42,7 procent van het totaal in 2023), is dat aandeel gedaald ten opzichte van 2015, toen het nog 49,3 procent was. Het dalende gastransport via pijpleidingen is hiervan de voornaamste oorzaak.

Het vervoer van gevaarlijke stoffen per zeeschip is daarentegen toegenomen. In 2023 werd ruim 260 miljoen ton gevaarlijke stoffen per zeeschip vervoerd. Dit is weliswaar 4,5 procent minder dan in 2022, maar nog altijd 11,2 procent meer dan in 2015. In 2023 werd 39,7 procent van alle gevaarlijke stoffen via zeeschepen vervoerd, tegen 34,0 procent in 2015.

Binnenvaart belangrijk voor doorvoer

De binnenvaart vervoerde in 2023 ruim 97 miljoen ton gevaarlijke stoffen. Vooral in de doorvoer speelt de binnenvaart een belangrijke rol: maar liefst 96,1 procent van de doorgevoerde gevaarlijke stoffen werd via de binnenvaart vervoerd.

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg en het spoor is relatief beperkt. In 2023 werd slechts 2,0 procent van alle gevaarlijke stoffen over de weg vervoerd en 0,8 procent per spoor.

MEER NIEUWS
×