PHOENIX – De fabrikant van elektrische vrachtwagens Nikola heeft in de Verenigde Staten een vorm van uitstel van betaling aangevraagd. Bij het Amerikaanse bedrijf stroomde lange tijd meer geld uit de kas dan er binnenkwam, onder andere door tegenvallende verkopen en een terugroepactie vanwege accu’s die in brand vlogen in 2023.
In de staat Delaware heeft Nikola nu een zogeheten Chapter 11-faillissementsprocedure aangevraagd, blijkt uit rechtbankdocumenten. Dat geeft het bedrijf de mogelijkheid om aan een doorstart te werken terwijl de activiteiten blijven doorgaan. Maar Nikola maakte op de eigen site bekend vooral bedrijfsonderdelen te willen verkopen. Het bedrijf zelf zal op veel kleinere schaal doorgaan met dienstverlening aan klanten die nu met Nikola-trucks rijden, waaronder laadservices.
Nikola geeft in rechtbankdocumenten bezittingen op met een waarde tussen de 500 miljoen en 1 miljard dollar, terwijl de schulden tussen de 1 miljard en 10 miljard dollar liggen. Nikola ging in 2020 naar de beurs in New York en raakte kort daarna verstrikt in een schandaal dat de koers deed kelderen.
Oprichter Trevor Milton had beleggers voorgelogen over de voortgang bij de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens in de jaren voorafgaand aan de beursgang. Hij werd daarvoor veroordeeld tot een celstraf. Bekend werd een filmpje waarin een Nikola-vrachtwagen voor het eerst zelf leek te rijden. In werkelijkheid rolde de truck een licht dalende weg af.
Zelf wijst het bedrijf ook op “macro-economische” tegenvallers die meerdere fabrikanten van elektrische auto’s raakten, zoals gestegen rentes en inflatie. Daarnaast gaat de overstap van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische auto’s minder snel dan eerder gedacht. Nikola meldt ook verschillende pogingen te hebben gedaan om het bedrijf te redden van de ondergang, zoals het ophalen van extra kapitaal en besparingsacties. “Helaas waren deze inspanningen niet genoeg om de aanzienlijke problemen te verhelpen”, schrijft topman Steve Girsky.