SALZGITTER – Transportondernemer André Lensink van Lensink Expeditie slaat alarm over oplichting door AC Truck & Handel GmbH, voorheen bekend als AC Logistik GmbH. Na maandenlang wachten op betaling van facturen waarschuwt hij collega-transporteurs om geen zaken te doen met dit bedrijf.
Opgelicht door AC Logistik GmbH
In augustus 2024 accepteerde Lensink Expeditie twee transportopdrachten van AC Logistik uit Salzgitter via vracht uitwisselingsplatform Timocom. De ritten werden uitgevoerd, facturen opgemaakt en verzonden. “En toen begon het lange wachten,” aldus Lensink. Ondanks talloze telefoontjes en e-mails bleef betaling uit. Eind september werd voor het eerst contact gezocht met het bedrijf, maar zonder resultaat. Inmiddels zijn er meer dan vijftig pogingen ondernomen om het geld te innen maar zonder succes.
Nieuwe naam, dezelfde praktijken
Begin 2025 bleek dat AC Logistik GmbH niet langer bestond. Het bedrijf was getransformeerd in AC Truck & Handel GmbH, met hetzelfde adres en dezelfde leidinggevenden. Ook Timocom werd hierover geïnformeerd, maar ondanks de vele klachten is het bedrijf opnieuw toegelaten tot het transportplatform.
Lensink Expeditie is vastberaden zijn geld alsnog te ontvangen, maar wil ondertussen andere transporteurs waarschuwen: “Doe geen zaken met AC Truck & Handel GmbH en AC Truck & Trailer uit Salzgitter!”
Reactie van Timocom
Timocom reageerde op vragen van Transport Online over de toelating van AC Truck & Handel GmbH en gaf aan dat situaties zoals deze vaak vertraagd zichtbaar worden in de transportsector, vanwege lange betalingstermijnen. Aangezien transacties zelfstandig en op eigen verantwoordelijkheid tussen partijen worden afgesloten, is Timocom afhankelijk van meldingen van gebruikers. Zodra er concrete aanwijzingen van misstanden zijn, worden deze onderzocht en worden er maatregelen genomen ter bescherming van klanten. Timocom gaf echter geen specifieke details over het toegangsbeleid van individuele bedrijven of lopende procedures.
Op de vraag welke maatregelen worden genomen om transportbedrijven te beschermen tegen dergelijke praktijken, liet Timocom weten dat alle bedrijven een streng toelatingsproces doorlopen voordat ze worden goedgekeurd. Daarnaast is er een aparte afdeling die de kwaliteit van het platform bewaakt en concrete meldingen van klanten direct onderzoekt. Met een eigen softwareprogramma voor fraudedetectie en -preventie wordt continu gewerkt aan het bestrijden van misleidende aanbiedingen op de vrachtenbeurs.
Timocom wees verder op de Business Partner Check en de beoordelingsfunctie, waarmee gebruikers inzicht krijgen in de ervaringen van anderen met een bepaald bedrijf. Op die manier kunnen transporteurs beter inschatten met wie ze zaken doen.
Dubieuze betalingsmethoden
Volgens Lensink werkt AC Logistik GmbH op een manier die betalingen structureel vertraagt. Na lossing moeten afleverbewijzen direct per e-mail worden verzonden. Vervolgens moeten de factuur en afleverbewijzen per post worden opgestuurd, wat zorgt voor extra vertraging. Ondertussen rekent het bedrijf wél direct af met hun opdrachtgever, terwijl transporteurs minimaal 60 dagen – en in sommige gevallen meer dan zes maanden – op hun geld moeten wachten. Daarnaast is het bedrijf zeer moeilijk bereikbaar; de telefoon wordt zelden opgenomen en op e-mails wordt niet gereageerd.
Meerdere transporteurs gedupeerd
Lensink Expeditie is niet de enige gedupeerde. Een controle van AC Truck & Handel op Google toont een reeks slechte reviews, waarin ook andere vervoerders melding maken van niet-betaalde facturen.
Pleidooi voor strengere controle
Hoewel Lensink Expeditie benadrukt dat Timocom een betrouwbaar platform is, vindt hij dat er strenger toezicht moet komen op de toelating van bedrijven. “Timocom heeft meerdere klachten ontvangen over AC Logistik GmbH. Desondanks konden ze onder een andere naam, met dezelfde mensen en op hetzelfde adres, opnieuw toetreden tot het platform. Dit moet beter gecontroleerd worden.”
Timocom erkent dat ondanks de preventieve maatregelen, er nog steeds individuele gevallen van misbruik kunnen optreden. Daarom wordt voortdurend gewerkt aan het verbeteren van detectie- en preventiesystemen. Transportbedrijven worden geadviseerd om eigen maatregelen te nemen, zoals kredietlimieten en het controleren van de kredietwaardigheid van potentiële zakenpartners.
Lensink Expeditie zal blijven strijden voor zijn betaling, maar adviseert collega-transporteurs dringend om geen zaken te doen met AC Logistik GmbH en Truck & Handel GmbH uit Salzgitter.
De redactie heeft ook AC Truck & Handel om een reactie gevraagd maar daar is vooralsnog niet op gereageerd.