DEN HAAG – Het wegverkeer in Nederland verduurzaamt in zo’n rap tempo, dat klimaatneutraliteit in 2050 haalbaar lijkt volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In de lucht- en scheepvaart is dat doel nog niet in zicht. Daar wordt ook verduurzaamd, maar is nog veel onduidelijker welke brandstoffen en energiedragers echt de toekomst zullen hebben. “Hiervoor is de technologie nog niet ver genoeg uitontwikkeld”, schrijven de opstellers van het rapport bijvoorbeeld over de scheepvaart.
Het jaar 2050 lijkt misschien ver weg, maar het is “kort in het licht van de lange levensduren van onze vervoersmiddelen”, waarschuwen de PBL-experts. Zeker schepen en vliegtuigen gaan tientallen jaren mee. Op korte termijn is het daarom belangrijk om met proefprojecten duidelijker te krijgen hoe nieuwe technologie kan worden ingezet. Ook moet er genoeg productiecapaciteit komen voor groene stroom, waterstof, biobrandstoffen en zogeheten e-brandstoffen.
Voor de komende jaren ziet het PBL in de lucht- en scheepvaart de grootste rol voor biobrandstof. Op langere termijn komt ook waterstof in beeld. “Ammoniakmotoren zijn nog niet klaar voor de markt. Batterij-elektrische aandrijving heeft een kleinere rol, maar kan wel worden toegepast in de verduurzaming van de kustvaart”, voegt het PBL eraan toe.
De verduurzaming van het wegverkeer ligt “goed op koers”, maar ook daar kan van alles misgaan. Zo kan het overvolle elektriciteitsnet in de weg zitten. Een andere factor is in hoeverre consumenten en ondernemers kiezen voor elektrische auto’s, busjes en vrachtwagens.