ZOETERMEER – Duitsland heeft per 31 januari 2025 het wegennetwerk voor Lange Zware Voertuigen (LZV’s) verder uitgebreid. Transport en Logistiek Nederland (TLN) meldt dat er ongeveer 450 nieuwe trajecten zijn toegevoegd. Het betreft voornamelijk aansluitroutes naar Autohofen, logistieke centra en terminals op het onderliggende wegennet.
Achtergrond: groeiend netwerk voor LZV’s
Sinds de definitieve toelating van LZV’s in Duitsland op 1 januari 2017 is het wegennet, het zogenaamde Positivnetz, stapsgewijs uitgebreid. Dit netwerk omvat inmiddels vrijwel alle snelwegen in Duitsland, inclusief routes tot aan de grensovergangen met Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië en Denemarken. Daarnaast zijn er steeds meer aansluitingen op belangrijke wegen van het onderliggende netwerk.
Uitbreiding met 10 procent meer trajecten
Met deze nieuwste, dertiende wijziging van de wetgeving wordt het Positivnetz met 10 procent uitgebreid. Het Duitse ministerie van Verkeer meldt dat het snelwegennetwerk met 10 kilometer groeit en nu richting de 13.000 kilometer gaat. De resterende 420 kilometer betreft voornamelijk toegangswegen naar terminals en logistieke hubs verspreid over Duitsland.
Ondanks deze uitbreiding blijven de technische eisen en voorwaarden voor LZV’s ongewijzigd. Pogingen om het toegestane gewicht te verhogen of om gevaarlijke stoffen (ADR) te mogen vervoeren zijn niet geslaagd. Dit betekent dat het maximale gewicht van LZV’s in Duitsland 40 ton blijft (44 ton voor intermodaal vervoer).
Grensoverschrijdend vervoer met LZV’s blijft beperkt tot Nederland en Denemarken. Buitenlandse LZV’s die in Duitsland willen rijden, moeten beschikken over een apart keuringscertificaat. Duitsland hanteert strengere eisen dan andere landen, zoals specifieke draaicirkelvereisten en verplichte aanwezigheid van afbuigassistentie en meeknipperende zijmarkeringslichten.
Aanvragen voor nieuwe trajecten mogelijk
De uitbreiding van het Positivnetz is een doorlopend proces. Bedrijven die gebruik willen maken van wegen die nog niet zijn opgenomen in het netwerk, kunnen een aanvraag indienen bij het transportministerie van de betreffende deelstaat. Nieuwe trajecten mogen echter pas worden bereden zodra ze officieel in het Positivnetz zijn opgenomen. Dit gebeurt doorgaans eens per jaar via een wetswijziging.