MAASSLUIS – De Gemeente Maassluis nam recent twee nieuwe vuilniswagens in gebruik voor het legen van ondergrondse containers en ophalen van grofvuil. De keuze ging via een aanbesteding naar twee Scania P320 hybride trucks met een Haller opbouw en HIAB kraan. De eerste gebruikservaringen zijn zeer positief.
“Eigenlijk zijn deze twee voertuigen gekocht met de wijsheid van rond 2020. Want het liefste zouden we helemaal elektrisch willen rijden,” vertelt Marcel Moor, Clusterstrateeg van het Cluster Stadsbedrijf van de gemeente Maassluis. Daaronder valt ook de vuilnisophaaldienst die dit werk met zeven Scania’s doet.
“Alleen vonden wij ten tijde van het samenstellen van het pakket van eisen voor de aanbesteding in 2022 een helemaal elektrisch voertuig om meerdere redenen nog nét een brug te ver. We wilden toch het liefst voor bewezen techniek gaan. Dat is een moderne Euro 6 dieselmotor zeker. Maar we willen als gemeente ook zeker stappen zetting richting verduurzaming. En met de afstanden die wij rijden, ca. 14.500 km per jaar in de binnenstad, helpt de hybride techniek ons zeer zeker. En dan waren er nog zaken als het laadvermogen altijd een heikel punt bij een vuilnisauto, en de kosten. Want een volledig elektrisch voertuig was zeker in 2022 nog drie keer duurder dan een gewone en uiteindelijk betalen we als gemeente dit met geld van de burger.”
“Op dit moment hebben deze twee Scania’s voor ons het beste van twee werelden en we zijn er blij mee. De eerste cijfers wijzen op een aanmerkelijke reductie in brandstofverbruik en daarmee een reductie van onze CO2-footprint. Helemaal sluitend zal het kostenplaatje niet worden, maar ik heb de indruk dat we bij deze brandstofprijs de meerkosten van deze hybrides bijna inlopen over de acht jaar dat ze bij ons zullen rijden. Bovendien zijn de voertuigen een stuk stiller en kunnen deels volledig elektrisch rijden.”
De Scania P320 in een 6×2 uitvoering met een gestuurde naloopas heeft een heel bijzondere opbouw. “Het is een zogenaamde bovenlader met aan de achterzijde een laadfunctie voor grof afval. De auto kan verder het ingenomen afval samenpersen. De voertuigen zijn primair bedoeld voor het legen van de ondergrondse containers met restafval en PMD.”
Dankzij de speciaal ontworpen opbouw, is dat een éénmansjob voor de chauffeur. Die daarmee letterlijk wel stevig aan de bak moet. “Elk van de auto’s leegt dagelijks zo’n 60 tot 70 containers. Dat betekent dat de chauffeur evenzoveel keer moet uitstappen, de auto stempelen, de Hiab 23 ton/meter kraan bedient om de verzonken container omhoog te tillen, te legen en weer op zijn plek te laten zakken. Dan de kraan weer invouwen, stempelpoot omhoog en door naar de volgende locatie. Daarbij moet hij eigenlijk ook ogen in zijn rug hebben om er voor te zorgen dat hij veilig kan werken en er geen omstanders te dicht op het voertuig komen enzovoort”, omschrijft Moor kort de werkzaamheden van de chauffeur.
Voor hem is het dan ook zonneklaar dat de chauffeur het beste gereedschap verdient dat er bestaat. “Dat is waar de Scania P cabine in beeld komt. Die is met twee treden heel goed in en uit te lopen, wat ook komt omdat Scania standaard al het laagste chassis op de markt heeft. De zichtlijnen naar voren en naar de zijkant zijn uitstekend en uiteraard hebben we dat nog geoptimaliseerd met extra camera’s. Daarnaast is de spiegelbezetting heel goed. Door te kiezen voor een verlengde dagcabine met hoog dak heeft de chauffeur ook een beetje ruimte om zich heen. Uiteraard hebben we hem een premium stoel gegeven en de goede klimaatbeheersing van Scania voorkomt dat hij op natte dagen continu met beslagen ramen rijdt.”
Moor hoort dan ook geen klachten van zijn chauffeurs over het nieuwe voertuig. “Ze vinden hem zeer comfortabel, ook vanwege de luchtvering rondom. Met de gestuurde naloopas stuurt hij even kort als de vorige terwijl deze Scania’s toch langer zijn. We hebben de chauffeurs ook laten meedenken bij het opstellen van het pakket van eisen. Dat loont volgens mij altijd. Want een tevreden chauffeur betekent een auto met minder onderhoudskosten. Wat de ploeg verder waardeert, is de sterkere motorisering naar 320 pk en het hybride deel. Ze vinden deze auto’s een stuk pittiger optrekken.”
Het zoveel mogelijk elektrisch rijden is natuurlijk wel nieuw en een kunst die nog geperfectioneerd moet worden. “Met name het regenerend remmen is anders dan ze gewend zijn,” weet Moor. “Maar dat krijgen ze snel genoeg onder de knie. Want ze mogen dan wel niet meer dan een 14.500 km per jaar maken, ze doen dat wel continu binnen de bebouwde kom met heel veel start en stop. Dat is elke dag zo’n twee keer naar de verwerker om te lossen. En dat vijf dagen per week exclusief de zaterdagrit,” somt Moor op. “Als het goed is, merkt de burger daar allemaal niets van. Maar de insider weet dat vuilnisophalen zwaar werk is. Allereerst voor de mens. Maar zeker ook voor de auto.”