BERLIJN – De Duitse transportsector slaat alarm over de mogelijke gevolgen van alomvattende en permanente grenscontroles, zoals voorgesteld door de Duitse politieke partij CDU/CSU. Volgens de branchevereniging Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) zouden dergelijke maatregelen kunnen leiden tot aanzienlijk hogere kosten en onvoorspelbare verstoringen in de logistieke ketens.
Risico’s voor transport en leveringen
Dirk Engelhardt, woordvoerder van de BGL, waarschuwde vandaag in een verklaring aan persbureau Reuters dat de naleving van wettelijk voorgeschreven rij- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs door grenscontroles verder bemoeilijkt zou worden. “De logistieke ketens worden steeds onvoorspelbaarder en transportbedrijven krijgen te maken met aanzienlijke extra kosten,” aldus Engelhardt.
Extra wachttijden door files en verhoogde personeelskosten zouden de sector zwaar belasten. Bedrijven zouden mogelijk genoodzaakt zijn om extra chauffeurs aan te nemen en nieuwe voertuigen aan te schaffen om vertragingen te compenseren.
Groene rijstroken als oplossing
Voor bedrijven in grensregio’s en bedrijven die gebruikmaken van just-in-time leveringen, kunnen uitgebreide grenscontroles een ernstige bedreiging vormen. De BGL pleit daarom voor de invoering van zogenoemde “Green Lanes” – speciale rijstroken voor vrachtwagens, zodat zij zonder of met minimale vertraging de grens kunnen passeren. Tijdens de coronapandemie bleken deze rijstroken een effectieve oplossing om de doorstroming van goederenverkeer te waarborgen.
De impact van grenscontroles op de transport- en logistieke sector zal grotendeels afhangen van de mate van controle-intensiteit en de bestaande infrastructuur. “Daarom pleiten wij, mocht het zover komen, voor de onmiddellijke invoering van Green Lanes,” benadrukte Engelhardt.
Politieke context
De discussie over strengere grenscontroles komt op gang na een dodelijke steekpartij in Aschaffenburg, die tot een storm aan politieke reacties leidde. Unions-kanselierskandidaat Friedrich Merz pleit in de Bondsdag voor een verscherping van het migratiebeleid, waarbij ook permanente controles aan alle Duitse grenzen een onderdeel zijn van de voorgestelde maatregelen.
De logistieke sector vreest dat zonder aanvullende maatregelen zoals Green Lanes, de negatieve gevolgen voor de transportsector en de economie als geheel aanzienlijk zullen zijn.