ROTTERDAM – Afgelopen jaar heeft de zeevaart iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam; 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daar was vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2022.
Daarnaast viel op dat in 2024 de vraag naar LNG weer helemaal terug was na de dip in de vraag tijdens de periode van hoge gasprijzen. Met een totaal van 0,94 miljoen m3 was de vraag naar LNG zo’n 52 procent hoger dan in 2023. Toen werd er 0,62 miljoen m3 gebunkerd.
Nadat in 2023 de eerste biomethanolbunkering plaatsvond in de Rotterdamse haven, groeide de vraag naar biomethanol in 2024 voorspoedig: naar bijna 4.000 ton tegenover 750 ton in 2023.
Tweedeling bij bioblends
De vraag naar bioblended brandstoffen liet in 2024 een grote tweedeling zien in het jaar. Waar in de eerste helft van 2024 nog een lichte groei te zien was, stortte de vraag in de tweede helft van het jaar in.
Met name de vraag naar bioblended VLSFO, de grootste binnen alle bioblends. De reden hiervoor is dat de beschikbaarheid van bioblended brandstoffen in Azië toenam nadat de antidumpingsheffingen op Chinese biodiesel invoerde.
De vraag naar bioblends bleef met een getal van 750.000 ton desalniettemin gelijk aan 2023.