KEULEN – Twintig jaar geleden werd in Duitsland de kilometerafhankelijke vrachtwagenheffing, de Lkw-Maut, ingevoerd. Sindsdien heeft het systeem zich bewezen als een stabiel en succesvol financieringsmodel voor de Duitse verkeersinfrastructuur. De tolgelden hebben bijgedragen aan de uitbreiding en het onderhoud van de wegen, met een totale opbrengst van ongeveer 109 miljard euro. Opvallend is dat buitenlandse vrachtwagens bijna de helft van deze inkomsten hebben gegenereerd.
640 miljard kilometer afgelegde afstand
In de afgelopen twee decennia hebben tolplichtige vrachtwagens in totaal 640 miljard kilometer afgelegd op het Duitse wegennet. Ter vergelijking: dit staat gelijk aan meer dan 2.000 retourreizen van de aarde naar de zon. Deze indrukwekkende cijfers onderstrepen het belang van het goederenvervoer voor de economie en mobiliteit.
De vrachtwagentol draagt, volgens de BALM, bij aan een eerlijkere verdeling van de gebruikskosten van de infrastructuur en helpt tegelijkertijd om het verkeer efficiënter te reguleren en de milieu-impact te verminderen. De tarieven en voorwaarden van de tol worden regelmatig door de wetgever aangepast aan de veranderende eisen.
Duurzame logistiek als speerpunt
Christian Hoffmann, voorzitter van het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM), benadrukt de meerwaarde van de Lkw-Maut: “De Lkw-Maut is een succesmodel dat niet alleen bijdraagt aan de financiering van onze wegen, maar ook een stimulans vormt voor milieuvriendelijke logistieke oplossingen. Het BALM levert hiermee een belangrijke bijdrage aan een duurzamer en efficiënter transportsysteem in Duitsland.”
Toekomstige investeringen in infrastructuur
De Lkw-Maut blijft een cruciaal instrument om de uitdagingen van het moderne goederenvervoer aan te pakken. Ook in de komende jaren zullen de inkomsten doelgericht worden ingezet om de infrastructuur verder uit te breiden en de mobiliteit in Duitsland toekomstbestendig te maken.
Het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) is verantwoordelijk voor het toezicht op de tolheffing, terwijl de operationele uitvoering in handen is van Toll Collect GmbH.