Clicky

donderdag 30 januari 2025 - 20:45 uur
Truckdrivers4you
HomeTRANSPORTNIEUWSHavensSterk jaar voor containervervoer in haven van Göteborg, ondanks gemengde resultaten in...

Sterk jaar voor containervervoer in haven van Göteborg, ondanks gemengde resultaten in andere segmenten

GÖTEBORG – De haven van Göteborg, de grootste haven van Scandinavië, heeft in 2024 een jaar van zowel hoogte- als dieptepunten gekend op het gebied van vrachtvolumes. Met name het containervervoer liet sterke resultaten zien, terwijl andere segmenten wisselende cijfers rapporteerden. Per saldo steeg het totale vrachtvolume in de haven met 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Meer lading, minder containers

Ondanks een lichte daling van net geen 1 procent in het aantal verwerkte containers, werd er in 2024 meer containerlading verwerkt dan in het recordjaar 2023. Dit is te verklaren door een toename van het aantal beladen containers en een afname van het aantal lege containers. Hierdoor werd er minder transportcapaciteit verspild en werd de efficiëntie verhoogd.

Opvallend is de groei van de import, die met bijna 15 procent toenam, terwijl de export iets afnam. “We zien dat de import gedurende het jaar aanzienlijk is toegenomen, en we verwachten dat deze trend zich in 2025 zal voortzetten. Hoewel de export licht daalde, zijn de import- en exportvolumes nu bijna in balans, iets wat in Göteborg niet ongebruikelijk is, maar internationaal gezien vrij uniek,” aldus Claes Sundmark, Vice President Sales en Marketing bij de haven van Göteborg.

Een evenwichtige verhouding tussen import en export vermindert de noodzaak om lege containers in te voeren, wat leidt tot meer efficiëntie, minder klimaatimpact en lagere logistieke kosten.

Spoorvervoer groeit opnieuw

Het containervervoer per spoor van en naar de haven nam in 2024 met 7 procent toe. Voor het tweede jaar op rij werden meer dan 500.000 containers per spoor vervoerd. Vooral bestemmingen met een hoge importvraag, zoals Falköping en Nässjö, droegen bij aan deze groei, evenals nieuwe treinshuttles naar het noorden van Zweden. Momenteel wordt ruim 60 procent van de containers van en naar de haven per spoor vervoerd, een percentage dat door weinig andere grote internationale havens wordt geëvenaard.

LEES OOK
Overslag Amsterdamse haven tien procent gedaald

Daling in roro-vervoer en autohandel

De afkoelende Europese economie had invloed op het roro-vervoer in veel havens, waaronder Göteborg. De totale roro-volumes daalden met 3 procent, hoewel de grootste roro-terminal van de haven, met verbindingen naar belangrijke vrachtknooppunten in België en het Verenigd Koninkrijk, juist een stijging liet zien.

De overslag van auto’s in de haven kwam in 2024 uit op 257.000 voertuigen, een daling van 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit was grotendeels toe te schrijven aan een afname van de auto-import, die samenhangt met een daling van 7 procent in het aantal nieuwe autoregistraties in Zweden. Daarentegen nam de export van auto’s, voornamelijk Volvo-modellen, gestaag toe.

Sterke stijging in energieproducten en breakbulk

Het volume van energieproducten steeg met 18 procent ten opzichte van 2023, mede doordat de volumes het voorgaande jaar lager waren vanwege onderhoudswerkzaamheden en investeringen in biobrandstofproductiecapaciteit.

Het aantal cruiseschepen dat de haven aandeed, daalde van 81 in 2023 naar 56 in 2024. Dit kwam door geplande werkzaamheden aan een van de cruiseterminals. Voor 2025 staan echter al 63 cruises geboekt, wat duidt op een herstel in dit segment.

Daarnaast groeide het breakbulk-vervoer, met ladingen zoals papierpulp, karton, granulaat, steen en grind, met 6 procent tot een totaal van 463.000 ton. Dit betekent het vijfde opeenvolgende jaar van stabiele groei in dit segment.

Met de positieve ontwikkelingen in container- en spoorvervoer en de groei in breakbulk en energieproducten, blijft de haven van Göteborg een belangrijke logistieke hub in Scandinavië.

MEER NIEUWS
×