Clicky

donderdag 30 januari 2025 - 06:04 uur
Truckdrivers4you

Ik zie sterretjes?!

Het was even slikken toen er vanmiddag een e-mail binnenkwam van een nieuwsbriefabonnee die ons op de vingers tikte. Zijn klacht? Wij zouden, door woorden als drugs, cocaïne en seks in onze nieuwsbrief te vervangen door ***, niet durven om het beestje bij de naam te noemen. En dat… zou zwak zijn.

“Iedereen weet wat jullie bedoelen, schrijf het dan ook in normaal Nederlands. Ik hoop dat jullie hier iets mee gaan doen, want ik erger me hier stierlijk aan en ik ben denk ik niet de enige”, aldus een boze nieuwsbriefabonnee wiens naam we maar even voor onszelf houden.

Eerlijk gezegd hebben we even getwijfeld of we hier wel op moesten reageren, maar laten we het maar eens uitleggen. Want het heeft niets met durf te maken, maar alles met techniek en bereik.

Onze nieuwsbrief wordt dagelijks door duizenden abonnees gelezen, van transportondernemers tot chauffeurs en iedereen die geïnteresseerd is in onze sector. Maar in dit digitale tijdperk hebben we ook te maken met streng geprogrammeerde spamfilters van hostingproviders. Deze filters blokkeren mails met bepaalde woorden – ja, u raadt het al: woorden als drugs, cocaïne en seks staan hoog op hun zwarte lijsten. Als wij die woorden zonder meer zouden gebruiken, zou een flink deel van onze abonnees de nieuwsbrief nooit (meer) ontvangen. En wat is nu een nieuwsbrief die zijn publiek niet bereikt?

LEES OOK
Duitse politie doorzoekt transportbedrijf en vrachtwagen, vrachtwagenchauffeur opgepakt [+foto's]

Wij noemen het dus geen kwestie van lafheid, maar van pragmatiek. Wij als redactie willen onze informatie, inclusief de soms harde realiteit van het nieuws, bij zoveel mogelijk mensen krijgen. Dat is niet altijd simpel. Het vergt afwegingen, en soms ook een sterretje hier en daar.

Maar begrijp de sterretjes dus niet verkeerd: we steken onze kop zeker niet in het zand. Als we schrijven over drugsproblematiek in de transportsector of de gevaren van drugssmokkel via havens, dan doen we dat met een duidelijke boodschap en zonder terughoudendheid. De sterretjes doen niets af aan de ernst van de kwestie. Het gaat ons om de inhoud, niet om de opsmuk of de manier waarop het is verpakt.

Dus aan die ene kritische abonnee willen we zeggen: bedankt voor je feedback, maar we hopen dat dit de lucht wat klaart. Soms moet je nu eenmaal een compromis sluiten om een groter doel te bereiken. Want uiteindelijk gaat het erom dat onze nieuwsbrief de mensen bereikt die hem willen lezen en die zich daarvoor aangemeld hebben. Mét of zonder sterretjes.

En inmiddels kregen wij vanmiddag een bemoedigend mailtje van de melder: “Oké, bedankt voor de reactie. Op deze manier begrijp ik het.”

Uw hoofdredacteur

MEER NIEUWS
×