Clicky

donderdag 30 januari 2025 - 06:42 uur
Truckdrivers4you
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerTransportsector behaalt eerste deadline voor retrofit Smart Tacho 2

Transportsector behaalt eerste deadline voor retrofit Smart Tacho 2

ZOETERMEER – De transportsector heeft met succes de eerste belangrijke deadline voor de retrofit van de Smart Tacho 2 gehaald. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Ondanks uitdagingen zoals de late beschikbaarheid van de tachograaf en technische obstakels, is het doel om voertuigen met een analoge of eerste generatie digitale tachograaf (G1) in grensoverschrijdend vervoer om te bouwen, grotendeels bereikt. De deadline, die op 1 januari 2025 afliep, is dankzij de inspanningen van fabrikanten, werkplaatsen en transportbedrijven een succes geworden.

‘Leerperiode’ tot 1 maart

Bedrijven die de retrofit nog niet hebben afgerond, kunnen tot 1 maart rekenen op een leerperiode. In deze periode worden overtredingen niet direct beboet, maar volgt een waarschuwing. Voor de volgende deadlines is een dergelijke overgangsregeling niet van toepassing.

Volgende deadlines in zicht

De focus ligt nu op de komende deadlines:

  • 19 augustus 2025: Retrofit voor voertuigen met een Smart Tacho 1 (G2V1).
  • 1 juli 2026: Tachografen verplicht voor lichte voertuigen (M1/N1) vanaf 2,5 ton.

Cijfers retrofit Smart Tacho 2

Volgens gegevens van de RDW zijn sinds 21 augustus 2023 ruim 122.000 voertuigen geregistreerd, waarvan bijna 67.000 zijn uitgerust met een Smart Tacho 2. Hiervan hebben ongeveer 48.000 voertuigen een retrofit ondergaan, terwijl de overige voertuigen al nieuw zijn geleverd met de nieuwste tachograaf.

LEES OOK
Transportbedrijven in de kou bij prioritering stroomaansluitingen: TLN strijdt voor aanpassing regels

Hoewel de cijfers een indruk geven van de voortgang, blijft het exacte aantal voertuigen dat nog moet worden aangepast onduidelijk. Het is onbekend hoeveel voertuigen daadwerkelijk grensoverschrijdend actief zijn en welke voertuigen vervangen worden. Voor de deadline van 1 juli 2026, waarbij voertuigen zonder tachograaf betrokken zijn, is het nog moeilijker te voorspellen hoeveel voertuigen moeten worden aangepast.

Sector verdient lof

Ondanks de onzekerheden kan de sector trots zijn op wat al is bereikt. Nederland loopt voorop binnen de EU en toont aan voorbereid te zijn op de resterende uitdagingen. Dit succes benadrukt de inzet van de branche om een toekomstbestendige transportsector te realiseren.

Storingen blijven aandachtspunt

Hoewel de eerste fase succesvol is afgerond, blijven er storingen in de Smart Tacho 2 optreden. TLN signaleert zowel software- als hardwareproblemen en heeft hierover overleg gevoerd met handhavers en fabrikanten. Het is van belang dat deze problemen worden opgelost om het gebruik van de tachograaf verder te optimaliseren.

MEER NIEUWS
×