Port of Antwerp-Bruges sluit 2024 af met een groei van 2,3% in totale goederenoverslag, wat neerkomt op 278 miljoen ton. Ondanks geopolitieke spanningen en economische onzekerheden toont de haven veerkracht, met een sterke stijging in containeroverslag als belangrijkste drijfveer. Voor 2025 staan ambitieuze plannen klaar om de spilfunctie in de internationale handel, operationele werking en de energietransitie, van de haven verder te versterken.
Sterke containeroverslag drijft groei te midden van turbulente tijden
Ondanks een turbulent economisch klimaat, met stijgende energieprijzen, geopolitieke spanningen en toegenomen internationale concurrentie, wist Port of Antwerp-Bruges in 2024 een totale goederenoverslag van 278 miljoen ton te realiseren, een stijging van 2,3% ten opzichte van 2023.
Containers waren de drijvende kracht achter deze groei, met een stijging van maar liefst 8,9% in tonnage en 8,1% in TEU. Reefercontainers stegen met 9,2%, goed voor 8,6% van de totale containertrafiek. Het marktaandeel van de haven in de Hamburg-Le Havre Range steeg in de eerste negen maanden met 0,7 procentpunt tot 30,6%. Het verlies van bijna een half miljoen TEU-containers van en naar Rusland in 2021 is inmiddels volledig gecompenseerd door groei naar andere vaargebieden.
Andere segmenten voelden de impact van de uitdagende marktomstandigheden. De wereldwijde geopolitieke spanningen en conflicten zorgen voor snel veranderende markten. Instabiliteit in de Rode Zee en geopolitieke spanningen leidden tot langere vaartijden en onzekerheid in de internationale scheepvaart. De chemiesector beleeft haar slechtste jaren sinds 2009, terwijl sectoren zoals de bouw en auto-industrie onder druk stonden door hoge energie- en grondstofprijzen en een lage vraag.
Conventioneel stukgoed bleef status quo (0,1%): het resultaat van pieken en dalen in de verschillende subsegmenten. Zo steeg de ijzer- en staaloverslag met 3,7%. De RoRo-overslag daalde dan weer met 3,4% in 2024, gedreven door een terugval in de overslag van nieuwe auto’s (-9,4%). De overslag van droge bulk groeide licht (0,4%). Steenkool daalde sterk (-35,4%), maar meststoffen compenseerden dit met een groei van 22,9%. Vloeibare bulk kende een daling van 5,8%, vooral door een verminderde vraag naar diesel (-22,3%) en LNG (-21,9%). Chemicaliën groeiden daarentegen sterk (+14,8%), mede dankzij een toename in biobrandstoffen (+60,1%), en dit ondanks blijvende druk op de Europese chemiesector.
In 2024 liepen 20.195 zeeschepen Port of Antwerp-Bruges aan, een lichte stijging van 0,2%. Zeebrugge verwelkomde 187 cruiseschepen en 557.000 passagiers in 2024.
Haven in transitie
In 2024 werden opnieuw belangrijke stappen gezet richting de ambitie om tegen 2050 een klimaatneutrale haven te worden, een prioriteit die ook in 2025 centraal blijft staan. De focus op circulaire economie krijgt verder vorm in NextGen District en de innovatiehub Next Gen demo. Ook het CHERISH2O-project, gericht op het zuiveren en hergebruiken van bedrijfsafvalwater, en het Warmtenet Antwerpen Noord, het eerste open-access warmtenet van België, dragen bij aan de circulaire ambities van de haven.
In de maritieme sector zorgde de eerste methanolbunkering van een diepzeeschip een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Port of Antwerp-Bruges als multifuelhaven. Walstroomprojecten in Antwerpen en Zeebrugge spelen een essentiële rol in het verminderen van emissies en geluidsoverlast. De installatie van een van Europa’s grootste publieke laadpunten voor elektrische vrachtwagens maakt het havengebied tot een cruciale schakel in duurzaam vrachtvervoer. Bovendien werd de verduurzaming van de eigen vloot voortgezet met innovaties zoals de Volta 1, Europa’s eerste volledig elektrische sleepboot, en de Methatug, de eerste sleepboot ter wereld aangedreven door methanol.
Infrastructuur: basis voor duurzame groei en concurrentiepositie
Met de officiële invoering van een diepgang van 16 meter in 2024 heeft de haven haar concurrentiepositie aanzienlijk versterkt. Het record van 16,3 meter diepgang in Zeebrugge, onderstreept deze vooruitgang. Tegelijkertijd wordt in Zeebrugge de ICO RoRo-terminal verder ontwikkeld, waarmee het platform inspeelt op de groeiende vraag naar capaciteit. De bouw van het nieuwe Antwerp Coordination Center zal daarnaast dienen als strategisch knooppunt om de nautische keten te optimaliseren en de efficiëntie van de haven verder te verhogen.
Deze infrastructuurontwikkelingen zijn niet alleen van cruciaal belang voor de operationele prestaties en duurzame groei van de haven, maar versterken ook de aantrekkingskracht op innovatieve investeerders zoals Vioneo. Naast infrastructuur blijft veiligheid een prioriteit, met in januari 2024 de succesvolle uitrol van Certified Pick Up, waarmee intussen meer dan 1 miljoen containers veilig werden vrijgegeven.
Samenwerking als fundament voor succes
De ambitie van Port of Antwerp-Bruges is duidelijk: een spilfunctie blijven vervullen in de energietransitie en internationale handel. Om deze rol te versterken, combineert de haven haar positie als katalysator voor investeringen met strategische eigen investeringen. Samenwerking is daarbij onmisbaar. Door partnerschappen met diverse stakeholders zowel lokaal als internationaal weet de haven economische groei, innovatie en duurzaamheid te verbinden en blijft zij een essentiële schakel in de internationale logistieke handel.
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Het afgelopen jaar hebben we opnieuw onze veerkracht getoond. De uitdagingen waar we mee te maken hebben, zoals geopolitieke spanningen, de energietransitie en complexe vergunningstrajecten, vragen meer dan ooit om grensoverschrijdende samenwerking en een gedeelde visie. Alleen zo blijven we aantrekkelijk voor investeerders en behouden we onze strategische rol als pionier in de sector. Daarnaast blijft de vraag naar extra capaciteit luider klinken, terwijl veiligheid een steeds belangrijker thema wordt. 2025 wordt ongetwijfeld opnieuw een jaar van uitdagingen, maar ook van kansen. Met onze unieke mix van logistiek, maritiem en industrie, en onze strategische ligging, zijn we klaar om opnieuw onze wendbaarheid te bewijzen.”