ROTTERDAM – In 2024 daalde het aantal scheepsbezoeken in de haven van Rotterdam licht. Het aantal zeeschepen nam af van 27.886 naar 27.617. Daarentegen steeg het aantal binnenvaartschepen van 89.183 naar 91.356.
Veiligheid op het water
Het aantal aanvaringen in de Rotterdamse haven daalde van 157 naar 148, waarvan 145 als lichte ongevallen werden beschouwd. Er vonden echter drie ernstige ongevallen plaats, waarbij twee dodelijke slachtoffers vielen. Een van hen overleed door een val als gevolg van een losgeschoten tros, terwijl het andere slachtoffer omkwam toen een steiger instortte na een aanvaring. Deze incidenten zorgden voor een daling van de Nautische Safety Index, die van 7,5 naar 6,1 ging.
De Havenmeester benadrukt dat incidenten met passagiers- en recreatievaart extra aandacht vereisen. Zo wordt gewerkt aan strengere maatregelen op de Nieuwe Maas rondom de Erasmusbrug. Hier geldt vanaf 2025 een maximumsnelheid van 20 km/u voor alle vaartuigen. Ook andere maatregelen, zoals het verbod op kruisend verkeer en het promoten van slow lanes, worden onderzocht.
Risico’s bij brugaanvaringen
In 2024 kwamen twee binnenvaartschepen in aanvaring met de Willemsbrug, beide door inschattingsfouten. Hoewel deze ongevallen geen ernstige schade opleverden, blijft de publieke aandacht groot vanwege de locatie in een druk stadsgebied. De Havenmeester onderzoekt manieren om schippers beter bewust te maken van brughoogtes en mogelijke risico’s. Daarnaast worden technologische oplossingen, zoals waarschuwingssystemen met laser of lidar, overwogen.
Geopolitieke en digitale weerbaarheid
Door geopolitieke spanningen ligt de nadruk steeds meer op de fysieke en digitale weerbaarheid van de Rotterdamse haven. Samenwerking met partijen als Defensie, de Veiligheidsregio en de NCTV speelt hierin een belangrijke rol. Op digitaal gebied is Stichting FERM in 2024 uitgegroeid tot een nationaal platform voor cybersecurity in Nederlandse zeehavens. De focus ligt op bewustwording en het versterken van digitale beveiliging binnen het havenecosysteem.
Toezicht op gesanctioneerde lading
De Havenmeester heeft in 2024 intensief samengewerkt met Douane, Rijkswaterstaat en andere partijen om gesanctioneerde lading uit Rusland te weren. Schepen met Russische lading worden gecontroleerd voordat zij toestemming krijgen de haven binnen te komen. Hierbij houdt de haven zich strikt aan de geldende sanctiemaatregelen.
Met deze maatregelen en samenwerkingen blijft de haven van Rotterdam werken aan veiligheid, duurzaamheid en weerbaarheid in een veranderende wereld.