ROTTERDAM – Op 23 januari heeft Havenbedrijf Rotterdam een raamovereenkomst getekend met bouwbedrijven Hakkers Waterbouw B.V., B.V. Aannemingsbedrijf De Klerk en DEME Infra NL B.V.. De ‘Raamovereenkomst Ligplaatsen’ geldt voor een periode van 8 jaar en omvat uitvoeringsprojecten op het gebied van waterbouw. Het Havenbedrijf wil met deze raamovereenkomst projecten duurzamer maken op gebied van circulair bouwen en efficiënter samenwerken met de drie bedrijven.
In de Rotterdamse haven bevinden zich tientallen lig- en wachtplaatsen voor shortsea, binnenvaart-, en feeder schepen, sleepboten en andere nautische dienstenverleners. Regelmatig worden er nieuwe ligplaatsen bijgebouwd en bestaande ligplaatsen gewijzigd, opnieuw ingericht of verwijderd.
Daarnaast raken lig- en wachtplaatsen af en toe beschadigd door verkeerd gebruik of aanvaringen. Hierdoor kunnen ligplaatsen buiten gebruik raken en kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Dan is het van belang dat de ligplaatsen snel hersteld worden. De raamovereenkomst is er op gericht projecten eenduidig, vlot en efficiënt uit te vragen en tot een hechte samenwerking te komen met de partijen op het gebied van duurzaamheid, kennisopbouw en veiligheid.
Het Havenbedrijf wil ook meer materiaal hergebruiken bij projecten. De raamovereenkomst helpt de partijen om meer zekerheid van werk te bieden en om zo meer te kunnen investeren in duurzamer materieel.
Afmeervoorzieningen Prinses Amaliahaven
Als startschot heeft het Havenbedrijf vandaag ook de eerste opdracht getekend onder de nieuwe raamovereenkomst met Hakkers Waterbouw B.V. voor de aanleg van twee ligplaatsen in de Prinses Amaliahaven, waaronder de nieuwe steiger voor havenervaringscentrum Portlantis.
In de Prinses Amaliahaven zijn nieuwe kademuren gerealiseerd voor containerterminals RWG en APMT. Na de oplevering later dit kwartaal wordt de kopse kant nautisch ingericht voor gebruik door binnenvaartschepen en rondvaartboten. De inrichting bestaat uit het realiseren van een drijvende afmeervoorziening inclusief verbinding naar de wal en een (tijdelijke) afmeervoorziening bestaande uit palen bedoeld voor koppelverbanden (binnenvaartschip en duwbak die aan elkaar gekoppeld zijn). De drijvende afmeervoorziening wordt voorzien van walstroom en zal gebruikt gaan worden voor de rondvaartboot van het nabijgelegen Portlantis en aan de andere zijde voor de Nieuwe Maze, het representatievaartuig van het Havenbedrijf.
In het projectgebied zijn al vier openbare ligplaatsen langs de kade voor reguliere binnenvaartschepen (max. 135m x 17m) aangelegd, deze zullen ook worden voorzien van walstroom. Naar verwachting kunnen alle ligplaatsen in juli 2025 in gebruik worden genomen.