ZOETERMEER – Tientallen bruggen en viaducten in Nederland slijten sneller dan was voorzien. Dat liet minister Madlener gisteren aan de Tweede Kamer weten. De oorzaak is een constructiefout waardoor bewapening in beton sneller slijt dan normaal.
TLN vreest dat de transportsector opnieuw als eerste de dupe wordt wanneer de kapotte bruggen deels worden afgesloten en er gewichtsbeperkingen worden opgelegd.
Elisabeth Post, voorzitter van TLN: “Het gaat om zeer belangrijke knooppunten zoals het Prins Clausplein, Knooppunt Velperbroek en vele andere bruggen. Bij Velperbroek gelden al gewichtsbeperkingen en nu zal dat mogelijk op veel meer plaatsen gaan gebeuren.”
“De logistieke sector is meteen de dupe. Chauffeurs moeten omrijden, op zoek naar andere wegen of kunnen soms helemaal nergens meer komen. Nederland is een distributieland en dat kunnen we alleen blijven door ons wegennet op peil te houden. Mochten er toch afsluitingen noodzakelijk zijn, dan gaan we graag met Rijkswaterstaat in gesprek om kijken naar alternatieve routes of bijvoorbeeld de zwaarte van een gewichtsbeperking. Bovendien horen we dit soort nieuws liever aan de voorkant, zodat we weten wat er speelt en onze leden daar wellicht op kunnen inspelen.”