DEN HAAG – Het consumentenvertrouwen in Nederland is in januari 2025 opnieuw afgenomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor de vierde maand op rij zijn consumenten negatiever gestemd. De vertrouwensindex kwam uit op -28, tegen -26 in december. Vooral het oordeel over het economisch klimaat verslechterde aanzienlijk.
Herstel stagneert
Na het absolute dieptepunt van -59 in september en oktober 2022 liet het consumentenvertrouwen gedurende 2024 enige tekenen van herstel zien. Echter, in de loop van het jaar stokte deze opwaartse lijn. In januari 2025 is het vertrouwen vergelijkbaar met januari 2024, toen het eveneens op -28 stond. Hiermee blijft het consumentenvertrouwen ruim onder het langjarig gemiddelde van -10.
Ter vergelijking: de hoogste stand van het consumentenvertrouwen werd gemeten in januari 2000, toen de index op 36 stond. Sinds april 1986 meet het CBS maandelijks het consumentenvertrouwen op basis van het consumentenconjunctuuronderzoek. De index wordt berekend als gemiddelde van vijf deelvragen, waarbij het saldo varieert van -100 (alle consumenten negatief) tot +100 (alle consumenten positief).
Negatief oordeel over economisch klimaat
De deelindicator voor het economisch klimaat liet een verdere verslechtering zien. In januari 2025 kwam deze uit op -50, tegen -45 een maand eerder. Zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als de vooruitzichten voor de komende twaalf maanden werden negatiever beoordeeld door consumenten.
Koopbereidheid daalt licht
Ook de koopbereidheid nam af, al was de daling bescheiden. Deze indicator zakte van -13 in december naar -14 in januari. Consumenten waren negatiever over hun eigen financiële situatie, zowel in de afgelopen twaalf maanden als in de vooruitzichten voor het komende jaar. Daarnaast vonden zij het iets minder gunstig om grote aankopen te doen.
Historische context
Hoewel het huidige niveau van -28 aanzienlijk beter is dan het dieptepunt van -59 in 2022, blijft het consumentenvertrouwen op een historisch laag niveau. De cijfers illustreren dat veel consumenten nog altijd pessimistisch zijn over zowel de economie als hun persoonlijke financiële situatie.
Het consumentenvertrouwen blijft een belangrijke graadmeter voor de economische stemming onder de bevolking en heeft directe gevolgen voor de consumptie-uitgaven, een cruciale factor in de economische groei van Nederland.