Uit de nieuwste Sectormonitor Transport en Logistiek blijkt dat de sector zich blijft herstellen. In het derde kwartaal van 2024 steeg de omzet in het goederenvervoer over de weg met 5 procent, terwijl de logistieke dienstverlening een groei van 11,6 procent liet zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit herstel volgt op een periode van dalende omzetten in 2023, waarin de logistieke dienstverlening zelfs vijf kwartalen op rij verlies rapporteerde.
Personeelstekorten blijven knellen
Ondanks de positieve omzetontwikkelingen blijft de sector kampen met een ernstig tekort aan personeel. Eind Q3 2024 stonden er ongeveer 7.100 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, vergelijkbaar met vorig jaar. Het aantal nieuwe vacatures nam echter toe. Voor 65 procent van de bedrijven in de sector vervoer over land vormt het tekort aan arbeidskrachten de grootste uitdaging, een stijging ten opzichte van de 55 procent in dezelfde periode een jaar eerder.
Arbeidsmarktontwikkelingen
De arbeidsmarkt in de transport- en logistieksector blijft veranderen:
- Werknemers en chauffeurs: Het totale aantal werknemers in de sector daalde met 1,3 procent ten opzichte van Q3 2023. De uitstroom van vrachtwagenchauffeurs (2.620) blijft hoger dan de instroom (2.372).
- Vergrijzing: De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft stijgen en ligt nu boven de 45 jaar.
- Flexibiliteit: Het aandeel oproepkrachten blijft stabiel op 20 procent, terwijl het aandeel parttime chauffeurs steeg van 12 procent naar 13 procent.
Vooruitzichten
Ondernemers in de sector vervoer over land zijn voorzichtig positief over de personeelsgroei in de komende maanden, ondanks licht negatieve verwachtingen voor het economische klimaat. De krapte op de arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft in de meeste regio’s een groot knelpunt. Strategische investeringen in scholing, instroombevordering en behoud van ervaren chauffeurs worden gezien als essentiële stappen om te voldoen aan de blijvende vraag naar arbeidskrachten in de sector.