UTRECHT – Vakbond CNV wil in de nieuwe cao openbaar vervoer (13.000 werknemers) afspraken maken over gezondere roosters. “We willen geen ‘zaagtandroosters’ meer, waarbij de werktijden iedere dag sterk variĆ«ren, zonder vaste patronen. Dat is ongezond en leidt in de praktijk tot vermoeidheid, stress en gezondheidsproblemen”, zegt CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi.
De onderhandelingen over een nieuwe cao zijn gisteren van start gegaan. De huidige cao loopt eind maart af.
CNV wil gezondere roosters
Een belangrijk onderwerp voor CNV zijn het verminderen van de werkdruk en een betere balans tussen werk en privĆ©. Chikhi: ‘Dat begint met duidelijke afspraken over rust- en diensttijden en gezondere roosters. Die zaagtandroosters zijn echt killing, daar moeten we helemaal vanaf. In plaats daarvan willen we een roostersysteem met meer structuur en regelmaat. Dat zorgt voor een beter ritme en is daardoor minder belastend.’
Daarnaast wil CNV gebroken diensten in het weekend volledig afschaffen. Chikhi: ‘Werken in het openbaar vervoer is per definitie onregelmatig. Maar we kunnen er wel meer aan doen om ook in die onregelmatigheid zoveel mogelijkheid regelmaat te krijgen. Dat zorgt ook voor een betere balans tussen werk en privĆ©.’
De werkgevers zetten juist in op meer flexibiliteit in de roosters, bijvoorbeeld door het invoeren van roosters met raamtijden zonder vaste begintijden. Chikhi: ‘Daar hebben we dus sterke bedenkingen bij. We hebben nu afgesproken dat, parallel aan het cao-overleg, een werkgroep aan de slag gaat met voorstellen die de werkdruk kunnen verminderen en die zorgen voor gezondere en beter voorspelbare roosters.’
Lonen moeten flink omhoog
Vakbond CNV zet dit keer in op een cao van 1 jaar en 9 maanden (van 1 april 2025 tot 1 januari 2027). In die periode moeten de lonen flink omhoog, vindt Chikhi. ‘De lonen zijn vorig jaar weliswaar omhoog gegaan, maar de inflatie is daarmee te weinig gecompenseerd. Daarom vragen we voor dit jaar – naast de 2% die de werknemers in januari hebben gehad – nog 6% vanaf 1 april 2025 en voor volgend jaar 8%. Dat is echt nodig om de koopkracht van de werknemers zeker te stellen, maar ook om de sector aantrekkelijk te houden in de huidige krappe arbeidsmarkt.’
Tijdens het eerste cao-overleg bleek gisteren dat de werkgevers op dit moment nog niet verder willen gaan dan 2% per 1 september 2025 en nog eens 2% per 1 september 2026. Dat ligt dus veraf van wat CNV heeft voorgesteld.
Andere cao-voorstellen
Daarnaast heeft de bond nog een aantal andere cao-voorstellen op tafel gelegd. CNV wil bijvoorbeeld dat:
- 5 mei, Bevrijdingsdag, een nationale feestdag wordt, met de daarbij behorende toeslag voor feestdagen
- parttimers recht krijgen op een overwerktoeslag, conform de uitspraak van het Europese Hof
- de jeugdschalen worden afgeschaft, zodat jonge buschauffeurs (jonger dan 21 jaar) ook een volwaardig loon ontvangen
- een chauffeur na een extra late dienst recht heeft op minimaal 12 uur rust
- de regelingen voor oudere chauffeurs worden versoepeld, zodat meer werknemers hier gebruik van kunnen maken
- het mogelijk wordt om studieschuld fiscaal voordelig af te lossen
Cao-overleg gaat in februari verder
Vakbonden en werkgevers zetten de onderhandelingen in februari voort. Onderhandelingsdata staan gepland op 4 februari, 25 februari, 11 maart en 24 maart.