RROTTERDAM – APM Terminals Maasvlakte II (MVII) heeft samen met Embotech AG, een toonaangevende leverancier van technologie voor autonome voertuigen, en het Nederlandse familiebedrijf Terberg een samenwerkingscontract getekend voor de levering én de gehele implementatie van 30 elektrische automatische terminal trucks (ATT’s). Dat is uniek in deze sector.
Met deze tripartite samenwerking benadrukken Embotech, Terberg en APM Terminals hun gezamenlijke toewijding om deze vooroplopende innovatie in haventechnologie ook betrouwbaar inzetbaar te krijgen. De nieuwe vloot automatische terminal trucks zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2027 in gebruik worden genomen. Dit project volgt op een succesvolle pilot en uitgebreide testen bij APM Terminals MVII, waarna de geheel nieuwe autonome technologie klaar is bevonden voor veilige en solide grootschalige implementatie.
Over de autonome technologie De ATT’s zijn uitgerust met de Level 4 AV-Kit van Embotech, waarmee ze volledig automatisch kunnen opereren in complexe en gemengde verkeerssituaties. Dankzij precisie tot op 5 cm bij achteruitrijden en geavanceerde obstakeldetectie, ongeacht de weersomstandigheden, zorgen de voertuigen voor soepele en veilige operaties. Dit project belooft nieuwe standaarden te zetten op het gebied van geautomatiseerd horizontaal transport in containerterminals.
Harold Kunst CEO APM Terminals MVII: “Deze unieke driepartijensamenwerking met Embotech en Terberg markeert een belangrijke stap in onze ambitie om Maasvlakte II niet alleen de grootste, maar ook de meest efficiënte, meest duurzame en meest veilige volautomatische terminal van Europa te maken. Met deze innovatieve autonome technologie zetten we een nieuwe standaard in havens.”
Andreas Kyrtatos, CEO van Embotech, reageert enthousiast: “Dit contract met APM Terminals onderstreept de kracht en efficiëntie van onze autonome voertuigoplossingen. Onze ATT’s hebben bewezen uitstekend te presteren in complexe havensituaties. We zijn trots dat deze technologie een revolutie zal ontketenen in de operaties op Maasvlakte II.”
Rob van Hove, CEO van de divisie Speciale Voertuigen van Terberg: “We zijn verheugd over deze samenwerking tussen APM Terminals, Embotech, en Terberg bij dit innovatieve uitbreidings- en automatiseringsproject in de haven van Rotterdam. Samen introduceren we de eerste geautomatiseerde vloot van voertuigen in gemengd verkeer. Terberg levert zijn unieke Drive by Wire elektrische terminaltrekkers, beheert de externecertificering van de veiligheidsfuncties van de trekkers, ondersteunt de integratie van de automatiseringskit en houdt toezicht op de volledige montage van de totaaloplossing. Het resultaat is een geautomatiseerde oplossing voor toekomstbestendig horizontaal transport van containers”, aldus Rob van Hove, CEO van Terberg Special Vehicles.