DEN HAAG – De Nederlandse detailhandel heeft in november 2024 2,2 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verkoopvolume steeg met 0,3 procent. De omzetgroei was voornamelijk te danken aan de non-foodsector, die een stijging van 4,4 procent liet zien. Daarentegen noteerde de foodsector een omzetdaling van 2,0 procent. Ook online werd er meer verkocht, met een omzetstijging van 1,8 procent ten opzichte van november 2023.
De cijfers zijn gecorrigeerd voor kalenderdagen, omdat de omzet per dag van de week kan variƫren. Zonder deze correctie zou de omzetgroei 2,7 procent hebben bedragen.
Non-foodsector groeit met ruim 4 procent
De non-foodsector, inclusief de niet-in-winkel detailhandel, realiseerde een omzetgroei van 4,4 procent. Het verkoopvolume, dat gecorrigeerd is voor prijsveranderingen, steeg met 3,2 procent. Vooral winkels in recreatie-artikelen, consumentenelektronica en witgoed, doe-het-zelfartikelen, kleding, drogisterijen, en schoenen en lederwaren presteerden goed. Daarentegen daalde de omzet van winkels in meubels en woninginrichting.
Omzet foodsector krimpt met 2 procent
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in november 2024 een omzetdaling van 2,0 procent. Het verkoopvolume was zelfs 5,9 procent lager dan een jaar eerder. Supermarkten noteerden een omzetdaling van 3,0 procent, terwijl speciaalzaken juist 4,6 procent meer omzet behaalden.
Online omzet stijgt met bijna 2 procent
De online omzet was in november 2024 1,8 procent hoger dan in november 2023. Pure webwinkels, die uitsluitend via internet verkopen, zagen hun omzet met 4,2 procent stijgen. Multi-channelers, fysieke winkels die ook online verkopen, noteerden echter een daling van 1,5 procent.
Specifiek steeg de online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, evenals die van consumentenelektronicawinkels. Daarentegen was de online omzet van kledingwinkels en winkels in overige non-foodartikelen lager dan een jaar eerder.