BISHA – Mitchel van den Brink heeft de messen geslepen. Na de winst in de proloog won de jonge Harskamper ook de eerste etappe in de Dakar Rally van 2025. ,,We hebben netjes gereden en ik ben super blij met de overwinning.’’
Martin van den Brink zorgde voor nog meer tevredenheid in het kamp van Eurol Rally Sport. De ervaren coureur reed in het spoor van zijn zoon naar een degelijke achtste plaats. “We hebben geen gekke dingen gedaan, maar wel het voorruit kapot gereden.”
In de eerste etappe van de Dakar Rally in Saoedi-Arabië heeft Mitchel zijn visitekaartje echt afgegeven. De Tsjechische topper Aleš Loprais en Martin Macik streden voor wat ze waard waren, maar moesten bij aankomst in Bisha diep buigen voor Mitchel, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol.
“We waren alle drie lekker scherp vandaag”, aldus een opgetogen Mitchel van den Brink net na afloop van de special over 413 kilometer. “De etappe is mooi verlopen. We hebben een lekker tempo gereden. Moi heeft echt super goed genavigeerd. Een paar keer moesten we zoeken. Daar hebben wij ook een paar minuten verloren, maar de rest was langer aan het zoeken naar de juiste route. Daar hebben we tijd bespaard.”
Bomen en takken aan de kant
Het uiterst gevarieerde parcours deed de wenkbrauwen bij de talentvolle coureur uit Harskamp echter wel een beetje fronsen. “Wie dit parcours heeft bedacht weet ik niet, maar het was soms wel heel lastig. Er waren stukken bij waar je met een Toyota Hilux nauwelijks door kon en daar moesten wij met de vrachtwagens door. Ja, dan moet soms wat bomen en takken aan de kant drukken.”
Maar ook dat bracht het trio in de ijzersterke Iveco niet uit het evenwicht. “We hebben super netjes gereden. Alles is nog heel. Ondanks de bomen en takken hebben we geen schade en de banden zijn nog heel. We hebben verder geen gekke dingen meegemaakt en de hele etappe in een goed tempo gereden. Dat leverde dus de winst op en daar ben ik natuurlijk super blij mee.”
Mitchel had 5 uur 11 minuten en 9 seconden nodig voor de 413 kilometer. Loprais, in een Iveco van team De Rooy, moest 1 minuut en 40 seconden prijsgeven op de mannen van Eurol Rally Sport. Martin Macik (MM Technology) had in exact dezelfde truck als die van Mitchel 2m29s meer nodig om de etappe af te sluiten.
‘Tweehonderd kilometer zonder voorruit’
Martin van den Brink, navigator Bart van Heun en monteur Richard Mouw klasseerden zich vandaag als achtste. De ervaren rallyrijder kwam met een achterstand van bijna een half uur (29m15s) op zijn zoon als achtste in het bivak.
“Het was een pittig dagje”, aldus Van den Brink senior na afloop van de special stage. “We moesten eerst even wennen en in het ritme komen.” De eerder genoemde bomen en takken vormden wel een hindernis voor de equipe van Martin. “We moesten veel bomen ontwijken, maar ik heb er toch één geraakt en daarbij sneuvelde het voorruit. We zijn gestopt om het raam er uit te trappen. Dat heeft ongeveer 10 minuten gekost. Zonder voorruit hebben we de laatste tweehonderd kilometer gereden. We zijn achtste geworden en al met al toch een prima resultaat. We gaan kijken wat de dag van morgen brengt.”
Monster etappe in aantocht
Zondag start 48 Uur chrono etappe. Naast een verbindingsroute van totaal 91 kilometer krijgen de rijders in twee dagen 967 kilometer tegen de klok voor de kiezen. Er is na afloop van het eerste deel geen serviceploeg aanwezig. De deelnemers moeten zelf het materiaal verzorgen en prepareren voor het tweede deel van deze tweede etappe, die maandag eindigt in het bivak van Bisha. De rijders moeten om 17.00 uur hun voertuigen parkeren in het eerstvolgende bivak. Er zijn er zes in totaal. De monster etappe is bedoeld om kaf van het koren te scheiden. Snelheid en betrouwbaarheid gaan morgen en maandag hand in hand.