De invoering van de Zero Emissie Zones in 14 steden is een feit. Vrachtwagens uit 2016 of ouder mogen na de overgangsperiode van 4 maanden deze zones niet meer betreden tenzij ze een ontheffing hebben of in een vrijgestelde carrosseriecode vallen.
Hoewel de verantwoordelijk wethouders van deze steden doen voorkomen dat er voor iedereen die dat nodig heeft een ontheffing beschikbaar is gaat daar toch best veel regelwerk in zitten. Erik Boots van vrachtwagenontheffing.nl heeft zich gespecialiseerd in het aanvragen hiervan en kan direct ondernemers vertellen welke voertuigen wel en welke niet in aanmerking komen voor een ontheffing.
“Voor bouw- en exceptioneel transportvoertuigen is er heel wat mogelijk, ook voor oudere voertuigen”, vertelt Boots. Hij heeft recent succesvol aanvraag gedaan voor een 4×4 rupsvoertuig uit 2015 dat gebruikt wordt voor sonderingswerkzaamheden, en voor een 8×4 widespread zandkipper uit 2016. Zodra de maximale massa meer is dan 37 ton of hij heeft alle, of meer dan drie aangedreven assen kan er ontheffing aangevraagd worden.
Ook voor voertuigen met een zware autolaadkraan van meer dan 28 ton/meter kan ontheffing verleend worden. Boots: “Sommige ondernemers zien het niet zitten om die procedure zelf te doen en dan kan ik dat van ze overnemen.”
Bijzonder is ook dat heel veel steden hun milieuzone hebben opgeheven om de Zero Emissie Zone in te voeren. Dit betekent dat als er ontheffing is verleend, deze ook nog voor Euro 5 vrachtwagens van toepassing is. Die mogen dan dus weer de binnensteden in. Ook voor vrachtwagens met exceptioneel transport ontheffing, afgegeven door het RDW, kunnen ontheffingen worden aangevraagd.
Wilt u hier meer informatie over, kijk dan op www.vrachtwagenontheffing.nl of neem contact op met Erik Boots via 06-30040793.
Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op