VILNIUS – De Baltische en Scandinavische landen willen scherper toezicht op scheepvaartverkeer in de Oostzee. Dat vertelde de Litouwse premier Gintautas Paluckas. Aanleiding is de storing van de onderzeese kabel Estlink 2 die tussen Finland en Estland ligt.
Volgens berichten in de Litouwse media werken de landen aan een plan om de bescherming van de energie-infrastructuur te waarborgen, zei Paluckas na een regeringsvergadering in Vilnius. De landen moeten bijhouden waar schepen manoeuvreren en welke risico’s hun bewegingen meebrengen.
Litouwen gaat zelf extra toezichtmaatregelen nemen na de schade aan Estlink 2. De regering in Vilnius had begin december al besloten dat de veiligheidsautoriteiten vanaf 2025 een aantal locaties die belangrijk zijn voor de energievoorziening van het land, beter zouden beveiligen.
Storing
Aanleiding voor het plan is de storing in EstLink 2 op 25 december. Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van sabotage. De Finse autoriteiten hebben de olietanker Eagle S, varend onder de vlag van de Cookeilanden, aangehouden. Het anker hiervan zou mogelijk schade aan de kabel hebben veroorzaakt.
Volgens de EU maakt het schip deel uit van de Russische ‘schaduwvloot’, tankers en andere vrachtschepen die Rusland gebruikt om internationale sancties te omzeilen door bijvoorbeeld olie te vervoeren.