“Wat bezielt iemand om een nieuwswebsite te beginnen?” Een vraag die ik vaker heb gehoord dan ik kan tellen. En eerlijk? Soms stel ik mezelf die vraag ook. Want wie denkt dat nieuws maken een nine-to-five job is, kan dat idee maar beter meteen parkeren. Nieuws houdt geen rekening met jouw agenda, met je weekendplannen of zelfs met een beetje slaap. Nieuws gebeurt. Nu. En bij Transport Online volgen we dat principe al twintig jaar met volle overtuiging.
Twintig jaar Transport Online. Een mijlpaal. En ja, ik ben best een beetje trots. Zeker als ik terugdenk aan hoe het begon: letterlijk aan de keukentafel in 2005. Een computer, een idee en een hoop doorzettingsvermogen. We hadden geen groot kantoor, geen uitgebreid team. Alleen een droom om het nieuws uit de transportsector op ónze manier te brengen. Met passie, onafhankelijkheid en het gevoel dat nieuws nú verteld moet worden.
En die passie is er nog steeds. Nieuws maken is namelijk het mooiste wat er is. Er gaat een ongekende adrenaline door je heen als je een scoop binnen handbereik hebt. Dat moment waarop je weet: dit verhaal gaat impact maken. Dat je de eerste bent die het vertelt. Die kick, dat is onbetaalbaar. Het maakt de lange dagen, de avonden laat werken en de gemiste vakanties en feestdagen meer dan waard!
Nieuws maken is in de afgelopen twintig jaar flink veranderd. Mensen surfen niet meer ‘gewoon’ naar je website. Alles gaat via sociale media. Je moet daar zichtbaar zijn, daar je publiek vinden. Maar sociale media maken het ook een stuk… hoe zal ik het zeggen… intensiever. Iedereen heeft een mening, en dat laten ze graag weten. Soms constructief, vaak ook niet. En hemel, wees als schrijver niet per ongeluk een -d of -t vergeten, want dat wordt genadeloos afgestraft. Begrijp me niet verkeerd: kritiek hoort erbij, en een foutloze tekst is ons streven, maar de scherpe kantjes van het internet hebben me meer dan eens aan het twijfelen gebracht over menselijkheid.
Toch blijft de kern van Transport Online altijd hetzelfde. Onafhankelijk nieuws brengen. We zijn er niet voor de werkgevers. We zijn er niet voor de werknemers. We zijn er voor het nieuws. Van stakingen tot innovaties, van ongelukken tot overnames – wij vertellen het hele verhaal. Iedereen moet weten wat er speelt in de wereld van transport. En ja, dat betekent soms dat we het niet iedereen naar de zin kunnen maken. Maar onafhankelijkheid zit in ons DNA. Daar doen we geen concessies aan.
Dus, wat bezielt iemand om dit werk te doen? Misschien is het gekte. Misschien is het passie. Of misschien is het gewoon dat onverwoestbare geloof dat nieuws er toe doet. Hoe het ook zij: in 2025 bestaan we twintig jaar. Twintig jaar vol verhalen, vol hectiek, vol avonden laat werken en, ja, vol voldoening. Want nieuws maken ís belangrijk. En zolang er nieuws is om te brengen, blijf ik een beetje gek.
Op naar de volgende twintig jaar!
Uw hoofdredacteur