AMSTERDAM – Nederlanders hebben in aanloop naar kerst minder met hun betaalpas in de winkel afgerekend dan vorig jaar. Volgens de Betaalvereniging Nederland lijkt het erop dat we “de hand wat op de knip hebben gehouden”. Ook worden kerstaankopen tegenwoordig steeds vaker online gedaan.
De voorbije zeven dagen telde de Betaalvereniging 125 miljoen pinbetalingen. Dat zijn er zo’n 10 miljoen meer dan in een normale week, maar 5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Met alle transacties was een bedrag gemoeid van bijna 3,8 miljard euro. Dit is bijna 1 miljard euro meer dan in een normale week en nagenoeg hetzelfde bedrag als in de aanloop naar kerst vorig jaar. Dat laatste geeft aan dat het gemiddelde bedrag per betaling wel iets is opgelopen, wat deels te verklaren is doordat de prijzen in de winkels omhoog zijn gegaan.
Dat Nederlanders deze kerstperiode wat minder enthousiast shopten in de winkelstraat, bleek vooral afgelopen zaterdag. De zaterdag voor kerst is doorgaans een van de drukste zaterdagen van het jaar. Dit keer telde de Betaalvereniging 21 miljoen pinbetalingen, goed voor een bedrag van 704 miljoen euro. Vorig jaar waren er op de zaterdag voor kerst 25 miljoen pinbetalingen en telde het bedrag op tot 809 miljoen euro.
34 miljoen iDEAL-betalingen
Online is het beeld heel anders. Eerder deze week kwam al naar voren dat Nederlanders de laatste dagen meer bij webwinkels bestelden. In de zeven dagen tot en met maandag, waar ook de Betaalvereniging naar keek, vonden bijna 34 miljoen iDEAL-betalingen plaats. In dezelfde dagen vorig jaar ging het om minder dan 32 miljoen transacties.
Het is niet voor het eerst dat het aantal pinbetalingen tegenvalt vergeleken met vorig jaar. Dit was ook al zo rond en tijdens koopjesfestijnen Black Friday en Cyber Monday en in de week van Sinterklaas. Toen wees een woordvoerder van de Betaalvereniging er ook op dat veel mensen met hun aankopen voor de feestdagen waarschijnlijk wat verder vooruit hadden gepland. Veel webwinkels kwamen al ver voor Black Friday met kortingsacties, om alle drukte met pakketjes wat meer te spreiden.